Vad gör en scenmästare?
2023-04-14
I en teaterföreställning är det många tekniska saker som ska finnas på och bakom scenen. Ljud, ljus, dekor och rekvisita ska komma samman till en teaterupplevelse för publiken, och det måste finnas någon som håller i alla trådar. Scenmästaren är spindeln i nätet.
Scenmästaren har ansvaret över tekniken och samordnar den med verkstäderna som bygger dekoren till scenen. Hen fungerar som en länk mellan avdelningarna som arbetar med en produktion, och är med från allra första början då föreställningen fortfarande är skisser och modeller. Uppgiften är att förverkliga den konstnärliga visionen som regissören och scenografen har. Därför finns det olika tekniska behov som scenmästaren behöver ta hänsyn till. Det är viktigt att vara lyhörd och att kunna prioritera. Hen jobbar ofta nära inspicienten som har en liknande roll med överblick kring scenen samt håller i kontakten med skådespelarna. På en del teatrar kan scenmästare och inspicient vara en och samma person. Malmö Stadsteater har 3 scenmästare och 3 biträdande scenmästare.
Det allra första tekniska mötet för en produktion sker cirka 16 månader innan premiär. Så lång tid arbetar de tekniska avdelningarna med en produktion. På det andra teknikmötet går man igenom budgeten och på möte tre är det dags för modellvisning - då är det klart hur scenen ska se ut. Under repetitionstiden är det produktionsmöten varje vecka fram till premiär. Modellvisning betyder att man bygger upp små modeller av hela scenen och det som ska finnas på den, inklusive skådespelare, i det första planeringsstadiet. Scenmästaren spenderar lika mycket tid på möten som med att bygga och det pågår alltid flera processer samtidigt. Medan en produktion spelas så förbereds nästa och även nästa års produktioner.
Varje scen har en huvudansvarig scenmästare som kan det scenrummet bäst. Hippodromen är Malmö Stadsteaters största scen och som är lite speciell eftersom den inte är byggd för teater från början utan för cirkus. Det cirkulära rummet har inga fasta standardlösningar utan kräver specifika lösningar för varje produktion.
Som arbetsledare behöver man vara kommunikativ och lyhörd. Teknikerna har olika spetskunskaper som de ska få utrymme för samtidigt som man samarbetar med varandra. Vad som är möjligt att göra på en teaterscen styrs mest av hur scenen är utformad och hur stor budgeten är. Ibland är det knepigt att bygga scenografin efter önskemålen men det mesta är möjligt att genomföra. Det kanske bara löser sig på ett annat sätt än den ursprungliga planen.
– Vi jobbar med väldigt kreativa medarbetare, möter konstnärliga team med nya, roliga, galna eller fantastiska idéer. Vi får jobba för att förverkliga dessa idéer på ett kreativt lösningsorienterat sätt. Det gör jobbet lustfyllt, roligt och alltid utvecklande, säger Anna Jönsson som också är biträdande scenmästare på Hippodromen.
Den minsta scenen Studion är utformad som en replokal utan några fasta publikplatser. Där spelas ofta föreställningar för barn och unga. Fördelen är att rummet kan ändras om efter behov och inte kräver så mycket dekorarbete. Gigi Sanadiradze är scenmästare för Studion. Hans arbete skiljer sig lite grann från de andra scenmästarnas.
– Jag gillar att Studion är mångsidig att jobba i. Egentligen innebär scenmästarens jobb mer dekorarbete och det gör inte jag så mycket av här. Mitt jobb innehåller mer ljudprogrammering vilket är kul, och jag får hjälp med ljuset av kollegorna på ljusavdelningen, säger Gigi.
*Tågvind är en konstruktion ovanför scenen där linor och rör (så kallade “rån”) är fästa för att kunna höjas och sänkas över scenen.
FAKTA OM SCENMÄSTARYRKET
På Malmö Stadsteater arbetar 19 fasta tekniker på Hippodromen, Intiman och Studion, fördelat på rollerna ljus, ljud, rekvisita, video och scenmästare. Det finns 3 scenmästare och 3 biträdande scenmästare. För att jobba som scenmästare behöver man ha bred teknisk kunskap och ha en förståelse för hur teaterprocessen ser ut. Förr var det vanligt att komma in i yrket som lärling men idag finns det utbildningar i scenteknik. Utbildningen gör också att alla har samma grundkunskaper och kan hjälpa varandra, samtidigt som man har sin spetskompetens inom till exempel ljus eller ljud. Andra egenskaper som är viktiga att ha i det här yrket är att tycka om att arbeta med människor eftersom man också har en arbetsledande funktion.
Läs mer:
Vad gör en inspicient på teatern?