""

Teckningar och fantasi blir till teater

Hur ser en drömvärld ut om barnen själv får rita och bestämma? Föreställningen En annan värld bygger på teckningar av åtta barn från Syrien och Irak som nyligen kommit till Sverige. Vid sex tillfällen under våren träffade barnen teaterns dramapedagog Anna Hellerstedt och dramaturgen Sofia Westerlund och genom dramaövningar och teckningsövningar skapade de tillsammans en fantasivärld. Teckningarna skickades till animatören Charlotte Rodenstedt som gav teckningarna rörelse och liv. Konstnärerna från teatern lyssnade in barnens fantasier och tankar och utvecklade en berättelse, ett manus med karaktärer, skapade ett rum, musik och ljus. Det var denna värld som publiken sedan fick besöka i En annan värld. I detta bildreportage kan du följa processen fram till urpremiären på Studion i Hipphuset.

En annan värld är ett samarbete med Barn i väntan (BIV)/Barn i Start (BIS), som är en gruppverksamhet inom Individuell Människohjälp som riktar sig till asylsökande familjer respektive familjer som nyligen fått uppehållstillstånd i Sverige.

 

""

Ifall du hade en låtsaskompis, hur skulle då den se ut? Ibrahim och Husein Mohammed Najem är i full gång att rita hur just deras kompis hade sett ut. 

 

Flicka sitter vid ett bord och tecknar en läskig figur med så långa armar att pappret inte räcker till. Vad händer i låtsasvärlden när det blir farligt? Ibarahim Mohammed Najem ritar sin låtsaskompis i en båt. Plötsligt kommer ett stort läskigt monster in och med sin jättehand rycker den kompisen ifrån Ibrahim. 

 

"" Reem Ahmad Atain Al Mohammed, Ibrahim och Husein Mohammed Najem gestaltar sina låtsaskompisar. Ibrahim och Husein är varsin häst, som gärna rider snabbt bredvid varandra. 

 

Pojke sitter vid ett bord och tecknar Husein Mohammed Najem visar vad som kan hända när det blir farligt. Då kan det nämligen komma ett UFO och suga upp låtsaskompisen upp i rymden. 

 

Bild 05 

Åtta barn står framför en lång rad teckningar uppsatta på en vägg. De ser stolta och glada ut. Vernissagedags, och alla konstnärer är samlade. Från vänster: Leen Ahmad Atain Al Mohammed, Rawan Ahmad Atain Al Mohammed, Malak Khalid Kasim, Reem Ahmad Atain Al Mohammed, Ibrahim Mohammed Najem, Abdul Ibrahim Alshhabi, Husein Mohammed Najem och längst fram Walid Mahmoud Alshhabi i spagat.

 

Barn och vuxna skålar och skrattar En skål utbringas för konstnärerna! 

 

Kvinna sitter vid skrivbord och tecknar på en Ipad bredvid en datorskärm. Parallellt med att barnen ritar teckningar börjar Charlotte Rodenstedt från Bloody Honey att animera det som redan är ritat. Det är alltså Charlotte som gör så att låtsaskompisen rör på sig. Hon fixar också så att hästarna springer och fiskarna sprattlar i skvalpande vågor. 

 

Ett papper med teckningar och text För att kunna planera vad som ska hända exakt när, behövs ett storyboard. Ett storyboard är ett slags bildmanus som gör det enklare för Charlotte att planera hur länge animationerna ska pågå, och vad som ska hända härnäst. 

 

Regissören sitter och pekar på en väg där teckningar spelas upp inför en grupp barn. Första mötet med det konstnärliga teamet! Regissör Sara Cronberg berättar om föreställningen för konstnärerna, som får se sina teckningar få liv för första gången. Hästen Bruce Lee och katten Bibi jazzar loss på projektionsduken. 

 

Barn och vuxna sitter på golvet och skrattar åt något de tittar på utanför bild. Dramapedagog Anna Hellerstedt och Reem Ahmad Atain Al Mohammed skrattar tillsammans åt låtsaskompisens Matilda som plötsligt blivit på dåligt humör. 

 

Animatören sitter vid sin dator och visar sitt arbete för tre nyfikna barn. Charlotte Rodenstedt visar hur man gör när man skapar en animation av en teckning. Här får Huseins häst Bruce Lee liv. 

 

En flicka sitter vid ett keyboard och en mikrofon och bredvid sitter en vuxen och ler. Leen Ahmad Atain Al Mohammed testar på att göra ljudeffekter till föreställningen, påhejat av kompositören Toni Martin Dobrzanski, skådespelaren Lilja Fredrikson och sin mamma. 

 

Regissören står på scenen och pratar med skådespelaren som sitter i gradängen Skådespelare Lilja Fredrikson och regissör Sara Cronberg repeterar föreställningen. Det är milimeternoga att Liljas rörelser ska klaffa med animationen, och därför måste varje scen gås igenom flera gånger. 

 

Flicka står bland publiken i foajén och tittar i ett föreställningsprogram Premiärdags! Några minuter innan föreställningen ska börja. Förväntansfullt väntar Reem Ahmad Atain Al Mohammed, Malak Khalid Kasim, Rawan Ahmad Atain Al Mohammed tillsammans med de andra inbjuda i foajén. 

Skådespelare sträcker sig mot en tecknad flicka som flyger i luften. Hon sitter i en tecknad båt som visas på en madrass på golvet. I föreställningen spelar skådespelaren Lilja Fredrikson teater tillsammans med de animerade teckningarna som projiceras på fyra väggar och golvet på Studion. 

 

Skådespelaren och de medskapande barnen står på scenen med blommor i händerna och tackar för publikens applåder. Applådtack tillsammans med skådespelare Lilja Fredrikson. 

 

En lång rad barn och vuxna står uppställda inför kameran i ett rum med teaterkostymer och gamla fina tapeter. Premiärfest den 8 september 2017 med godis och läsk och gruppbild på hela teamet som tillsammans tagit fram föreställningen. 

Fotografier: Emmalisa Pauly

En annan värld spelades på Unga Teaterns Studion 8 sept till 21 okt 2017

Läs mer om föreställningen här

En prisad föreställning!

I början på 2018 fick En annan värld flera priser och omnämnanden i teaterbranschen.

Delar ur det konstnärliga teamet tar emot priset för Årets formförnyare under Scenkonstgalan 2017 Glada för att ta emot pris på Scenkonstgalan var Alexandra Hill, producent på Unga Teatern, kompositör Toni Martin Dobrzanski, animatör Charlotte Rodenstedt och skådespelare Lilja Fredrikson. 

Svenska Teaterkritikers Förenings föreningens barn- och ungdomspris

Motivering:

”På ett snillrikt och lekfullt sätt görs teckningar ritade av nyanlända barn till både scenografi och medspelare i detta starkt visuella äventyr om rädsla, ensamhet och vänskap. Med animationer och ljuddesign växer en annan värld fram ur det vita scenrummet – en som fångar både fantasins väsen och barnets demoner.”

Priset för Årets formförnyare på Scenkonstgalan 2017

Motivering:

"Barnens teckningar blir till animationer som skapar en magisk och poetisk fantasivärld som förundrar. Vänliga hästar, hyggliga människor och grönskande gräs kontrasteras av ett regn av bomber och eld som slukar allt liv. Den nästan ordlösa föreställningen får mycket sagt om vad barnen har med sig i bagaget, från rara djur och coola zombies till ruinerande städer och hemmen som bombats till grus.
   En starkt visuell föreställning med en konstnärlig process som präglats av delaktigt medskapande på riktigt. I denna tekniskt avancerade fantasivärld kommer drömmar om en annan verklighet till liv på väggar, på golv, i hjärtan. Tekniken används på ett nydanande sätt för att ge röst, form och färg åt berättelser från barn som flytt."