""

Repstart för årets familjeföreställning!

Tisdagen den 4 oktober var det äntligen dags att samla alla inblandade i årets stora familjeföreställning på Hipp. I år är det Tage Danielssons älskade saga om Karl-Bertil Jonssons julafton som ska bli teater för allra första gången på en etablerad teaterscen.  Alla som samlades i Malmö Stadsteaters repetitionssalar denna dag var väldigt förväntansfulla och ivriga att få komma igång med detta drömprojekt.
 

 

Sara Cronberg talar vid kollationeringen av Karl-Bertil Jonssons julafton Foto: Emmalisa Pauly


Regissören Sara Cronberg presenterar sina tankar kring hur Karl-Bertil Jonssons julafton ska gestaltas på Hipp. Utgångspunkten är Tage Danielssons originalberättelse, men en omarbetning kommer att bli nödvändig då det inte går att återskapa Per Åhlins klassiska bildvärld på scen. Detta skapar dock nya möjligheter att förflytta berättelsen närmare vår egen tid som har många likheter med 1940-talets Sverige då filmversionen utspelar sig. Fattiga och hemlösa människor är idag återigen ett inslag i vår stadsmiljö vilket gör att berättelsen just nu är mer aktuell än någonsin, menar Sara. Sagans fantasifullhet kommer på scenen att skapas med ljudeffekter, scenografi, kostymer och självklart fantastiska skådespelarinsatser från ensemblen. I bakgrunden syns kostymdesignern och scenografen Daniel Åkerström-Steen.
 

 

Scenografimodellen presenterar den stora röda byggnad med olika nivåer som kommer att utgöra bakgrunden i Scenografin.


Scenografin i föreställningen kommer att utgöras av en stor röd läktare med olika nivåer och trappor där skådespelarna rör sig fritt med scenen som centrum. Överst kommer det att finnas en folievägg som reflekterar färger och rörelser från scenen. Som komplement till läktaren kommer enkla mobila geometriska figurer i olika färger att användas som rekvisita, möbler etc.
 

 

Kostymdesignern och scenografen Daniel Åkerström-Steen visar upp sina kostymskisser. Foto: Emmalisa Pauly


Daniel Åkerström-Steen berättar om kostymerna som kommer att vara ganska nutida, fast ändå ha vissa överdrivna detaljer som förstärker de olika karaktärerna i föreställningen. Dessutom kommer varje figur att ha någon form av överdrivet attribut som förstärker känslan av att det är en saga och inte en realistisk skildring. Det kan vara en stor näsa eller jättelik rosa mustasch. Vilka attribut det blir kommer att experimenteras fram tillsammans med skådespelarna under själva repetitionsarbetet.
Här kan du se en film från en maskworkshop där skådespelarna fick prova bl a peruker, glasögon och näsor för att hitta fram till de karaktärer de ska spela.
 

 

Sara Cronberg berättar om musiken och ljudeffekterna tillsammans med musikerna David Gülish och Hans Appelqvist Foto: Emmalisa Pauly

 
Sara Cronberg berättar även om ljudeffekterna som kommer att ha en viktig roll i föreställningen. Idén är medvetet hämtad från filmversionen där uttryck förstärks genom ljudeffekter som lyfter olika detaljer i berättelsen. För att skapa liknande effekter på scenen kommer musikern David Gülich att, både öppet och dolt, skapa olika ljudeffekter när karaktärerna t ex går i snö eller kastar ömtåliga paket med glasföremål i golvet. Detta sätt att arbeta med ljud kallas foley, eller tramp på svenska, och kommer ursprungligen från filmens värld. David kommer att delta under repetitionerna och tillsammans med skådespelarna experimentera med olika ljud och öva in ljudmomenten som ofta kräver noggrann timing. Närmast i bild syns även Hans Appelqvist som skrivit musiken till föreställningen.

 

Skådespelarna läser manuset för första gången Foto: Emmalisa Pauly


Manuset är utdelat och skådespelarna går snabbt igenom vem som läser de olika rollerna. På bilden syns Elin Rusk, Josefin Iziamo, Johannes Wanselow och Sandra Stojiljkovic. I dramatiseringen, som är gjord av Sofia Fredén, har fler repliker lagts till för att lyfta fram karaktärer som inte säger så mycket i filmen. På detta sätt kommer teaterversionen att tydligare beskriva deras sinsemellan helt olika drivkrafter i berättelsen.

 

Josefin Iziamo som kommer att spela Karl-Bertil sitter kring ett bord tillsammans med övriga skådespelare inför första genomläsningen av manuset.

 
Karl-Bertil kommer att spelas av skådespelaren Josefin Iziamo som på bilden samlar sig inför första genomläsningen av manuset. På bilden syns även Mattias Linderoth som spelar Karl-Bertils far och Elin Rusk som är Robin Hood i föreställningen.

 

Hans-Peter Edh som är berättaren i föreställningen läser sina inledande repliker. Foto: Emmalisa Pauly

Hans-Peter Edh är berättaren i föreställningen och i bakgrunden syns Erik Olsson som bland annat spelar rollen som den fikon-generöse Byrådirektör H.K. Bergdahl.

 

Foto: Emmalisa Pauly

 

Ett rött paket ligger i snön

Karl-Bertil Jonssons julafton spelades på Hipp 26 nov 2016 - 3 feb 2017

Familjeföreställningarna spelas även för skolor i Malmö och kringliggande kommuner.

Relaterade föreställningar