""

Repetitioner under en pandemi

I slutet av februari drog repetitionerna igång för Halva månen – den tyske dramatikern Roland Schimmelpfennigs nya pjäs som han skrivit direkt till vår ensemble, och även själv regisserat. Skådespelarna, regissören, övriga i det konstnärliga teamet och alla andra som arbetar på teatern samlades till en efterlängtad repstart och kollationering. Premiären var planerad till slutet av april, men när coronapandemin slog till blev allt annorlunda och turbulent. Gränser stängdes och alla rekommenderades att inte resa. Regissören fick snabbt åka hem till Berlin och skådespelarna var kvar i Malmö. Premiären fick skjutas fram till hösten och skådespelarna fick nu extra lång tid att fokusera på pjästexten. I maj kom Roland Schimmelpfennig tillbaka till Malmö och en repetitionsperiod med ”coronaregi” tog vid.

Skådespelare läser manus Efter att repetitionerna pausats fick skådespelarna i Halva månen en månad med textfokus där de helt och fullt kunde koncentrera sig på en fördjupad kollektiv textanalys av Roland Schimmelpfennigs manus. På bilden är det Arina Katchinskaia och Erik Borgeke som fokuserar på en scen i pjäsmanuset. 

Kostymprovning av glittrig klänning Under maj månad kom även skådespelarnas kostymprovningar igång, och vid alla provningar ska skyddsutrustning användas. Kostymkoordinator och skräddare Mariane Josefsson provar här en lång glittrig aftonklänning på Erik Borgeke. Kostymdesignern Lane Schäfer följde noga alla provningar via Facetime från Berlin.

Skådespelare vid stor grå fondvägg Äntligen har skådespelarna, scenografi och rekvisita flyttat från repsal in på Intimans scen. Hur ska nu allt det här gå till, och vad betyder coronaregi egentligen? På bilden Arina Katchinskaia som spelar Olga i föreställningen.

En skådespelare i svart sitter ner till höger. en skådespelare i orange dräkt står till vänster. Alltid med texten i fokus, och alltid med avstånd. I Roland Schimmelpfennigs poetiska kärleksberättelse existerar olika tidsförlopp parallellt. Här bollar skådespelarna Magdi Saleh och Susanne Karlsson text med varandra. Delar av den närgångna dialogen måste ändras så att skådespelarna kan hålla avstånd, en utmaning som ställde nya krav på ensemblen.

En man stämmer en elgitarr, en kvinna ser på Livemusik ingår i föreställningen och skådespelrna hanterar både elgitarr, trummor, dragspel, bastuba och trumpet. Här hjälper Roland Schimmelpfennig själv till med att stämma Arinas elgitarr.

En man håller ett glas på en annan mans huvud Skådespeleriet är coronaanpassat och ska så gott det går ske med en armlängds avstånd. Eftersom regissör och ensemble var tvungna att hela tiden tänka på att hålla avstånd påverkades en del av de konstnärliga besluten av detta. Begränsningar som många gånger faktiskt ledde till ett bättre slutresultat. Här testar Magdi Saleh att använda Erik Borgekes huvud som bardisk, utan att komma i direktkontakt med varandra. Med på scen är också Susanne Karlsson och Erik Olsson.

Två skådespelare sitter ner på scenen. En i klänning och en i svarta kläder. Det är ofta nära till skratt under repetitionerna. Repperioden har pga coronapandemin blivit lång men också gjort ensemblen mer sammansvetsad. Alla måste tänka nytt när avstånd ska hållas. Kyssar och intima kärleksscener blir t ex väldigt svårt att genomföra. Nu gäller det att tänka utanför teaterlådan för att uttrycka samma saker.

Två personer sitter med avstånd från varandra på första bänkraden på Intiman. Roland Schimmelpfennig har längtat efter att få komma tillbaka till Malmö och återuppta repetitionerna av sin pjäs Halva månen. Under maj månad kunde han lämna sin karantän i Berlin. Roland hade hela tiden ett öppet sinne och såg aldrig coronapandemin som ett hinder, utan snarare mer som en spännande utmaning. Här följer han och sufflören Josefina Johansson arbetet på scenen.


Foto: Irene Pelayo Lind, Emmalisa Pauly

 

Här kan du läsa mer om Halva månen