Skådespelare till höger i kavaj sitter ner med kraftfullt ansiktsuttryck. Ordet Mamma står på väggen bakom.

Repetitioner av Prima Facie

I repsalen växer föreställningen Prima Facie fram. Skådespelaren Arina Katchinskaia och regissören Natalie Ringler slipar på detaljerna i Suzie Millers gripande monolog om försvarsadvokaten Tessa Ensler. Tessa ser lagen som sin fasta punkt – opartisk, rättvis och ofelbar. När hennes egen värld slås i spillror tvingas hon konfrontera sprickorna i det rättssystem hon en gång försvarade. Med bara veckor kvar till Sverigepremiären besökte fotografen Emmalisa Pauly en repetition och ger dig här en exklusiv inblick i arbetet bakom föreställningen.

Skådespelaren sitter på en stol mitt i rummet.

Skådespelaren Arina Katchinskaia kom själv med idén att Malmö Stadsteater skulle sätta upp Suzie Millers prisbelönade monolog:

”Jag såg Prima Facie på Biograf Spegeln för två år sedan och blev enormt drabbad. Jag tyckte det var en fantastiskt välskriven text som talar till lika delar hjärta som intellekt. Den slår en omedelbart i magen och den stannar med en när man går ut ur salongen. Prima Facie har också en allmänmänsklig angelägenhet som jag tror få människor kan värja sig mot, för den handlar i grunden om djup orättvisa”, säger Arina.

Regissören gestikulerar och ger instruktioner.

Det är intensiva dagar i repsalen. Regissören Natalie Ringler utforskar tillsammans med Arina Katchinskaia och övriga i teamet brottsoffrets utsatta position och skarven mellan individ och system, glappet mellan sanningen om vad som har hänt och det som går att bevisa bortom allt rimligt tvivel.

Fokus på två händer som antecknar i ett manus.

Prima facie är en juridisk term på latin som betyder: vid första anblick.
Dramatikern Suzie Miller skrev pjäsen 2019, men hade haft idén ända sedan hennes tid på juristlinjen, många år innan hon blev dramatiker. Hon väntade på att få mod att skriva och i ljuset av metoo-rörelsen kunde pjäsen, Prima Facie, äntligen realiseras. 

Skådespelaren sitter vi ett bord och antecknar.

Det är mycket text att lära sig för skådespelaren Arina Katchinskaia. Monologen beräknas bli ca en och en halvtimme lång och hon är ensam på scenen hela tiden.

Två personer vid ett bord. Personen till vänster har ena handen på en ljudmixer-bord.

Artisten, låtskrivaren och musikproducenten Sole Gipp Ossler skapar ljuddesignen till föreställningen. Här sitter hon vid mixerbordet i repsalen och i bakgrunden syns dramaturgen Agnes Norlin som har stenkoll på manuset och ändringar som behöver göras.

Regissören i profil

I arbetet med Prima Facie har regissören Natalie Ringler funderat mycket över glappet mellan lagen och rättvisan, denna skevhet i systemet som med blicken på pjäsen blir intressant att utforska. Vad rättvisa är och vad rättssystemet är i relation till rättvisa. Rättssystemet i sig är ingen naturlag utan en överenskommelse som vi har upprättat. Vad händer om vi tar rättvisan i egna händer? 

Inspicient och skådespelare diskuterar

Inspicienten Kattis Blanking och Arina Katchinskaia diskuterar overhead-apparaten som används och spelar en stor roll för föreställningens scenografi och ljusbild.

Foto: Emmalisa Pauly

PRIMA FACIE spelas på Hippodromen 19 dec – 15 feb. Läs mer här och boka biljetter.

Relaterade föreställningar