""

Genrepsvecka för Fröken Julie

Malmö Stadsteaters uppsättning av August Strindbergs Fröken Julie blev en publiksuccé 2017 och många har frågat om den inte kan sättas upp igen. Våra skådespelare har varit upptagna av andra projekt, vilket gjort att det inte varit möjligt att ta upp den på repertoaren tidigare. Men nu möts skådespelarna Karin Lithman och Fredrik Gunnarson igen och denna gång är de förstärkta av det senaste tillskottet till teaterns ensemble, Arina Katchinskaia. I detta bildreportage av fotografen Emmalisa Pauly får vi följa förberedelserna med pjäsen under genrepsveckan.

Skådespelare står i sin loge och tar på sig en vit skjorta. Fredrik Gunnarson har varit verksam som skådespelare på Malmö Stadsteater sedan 1996, men under de senaste två åren har han gästspelat på Uppsala Stadsteater och arbetat med sin egen teater i Bjärnum. Från och med våren är han tillbaka på hemmaplan igen och har nu flyttat in i sin loge på vår huvudscen Hipp.

 

Skådespelare sitter i morgonrock i en stol i ett rum fullt av peruker och smink. Uppsättningen av Fröken Julie är en publiksuccé från 2017, men Arina Katchinskaia är ny - både i Malmö Stadsteaters ensemble och i rollen som Kristin i August Strindbergs mästerliga pjäs. Inför genrepet och alla föreställningar har skådespelarna egen tid schemalagd på Maskavdelningen. Här görs allt arbete med hår, ansiktsmask och sminkning. I denna föreställningen bär alla peruker och en inlednande del i processen för maskören Åsa Trulsson är att samla och minska volymen på Arinas egna hår för att ge utrymme för den peruk hon ska bära i pjäsen. På Malmö Stadsteater pågår ständigt arbete med kommande pjäser och därför sitter praktikanten Leona Snellman i samma rum och syr en peruk till Tartuffe som har premiär senare i vår.

 

Närbild på en kvinnas ansikte, Hon blundar samtidigt som en hand med pensel arbetar med att lägga mörka skuggor under ögon och i rynkor. Arina spelar hushållerskan Kristin och sminkas för att se äldre samt mer sliten och utarbetad ut. Kindben och veck i ansiktet förstärks på ett sätt som kan se överdrivet ut på nära håll, men som upplevs som naturligt från publikplats i starkt scenljus. Snart återstår bara den mörka peruken med begynnande gråa hår för att förvandla Arina till Kristin.

Två peruker, en ljushårig och en mörkhårig, sitter på var sin träskalle. Karin och Arinas peruker väntar på att få bli en del av föreställningen. På Malmö Stadsteater sys alla peruker för hand och anpassas direkt till varje skådespelare. Att Arina tar över rollen som Kristin gör att peruken behöver göras om från grunden för att sitta på ett naturligt sätt genom hela föreställningen.

 

Inne i kostymavdelningens verkstad blir två skådespelare sminkade samt att frissyrer skapas medan en skådespelare sitter på en stol mitt irummet och väntar på sin tur. Maskavdelningen ligger intill logerna på Hipp och fungerar som en naturlig samlingspunkt för de medverkande i både denna och andra aktuella pjäser på teatern. Maskören Siv Nyholm klipper skådespelaren Ana Stanišić som meverkar i pjäsen Ögonvittnen, sufflören Ellen Nilsson går igenom manus för Fröken Julie, Fredrik Gunnarson väntar på sin tur i sminket och maskören Åsa Trulsson har påbörjat arbetet med att lägga Karin Lithmans hår.

 

En kvinlig skådespelare sitter framför en spegel med huvudet böjt nedåt samtidigt som en annan kvinna lägger i ordning hårlockar i nacken. Karin Lithman bär en så kallad trekvarts-peruk där peruken bara täcker håret i nacken och Karins eget hår används kring ansiktet. Peruken är skapad för att likna Karins eget hår. Håruppsättningen är ganska krävande och tack vare peruken sparar maskören Åsa flera timmars arbete.

 

Närbild på en kvinnas ansikte vars hår lockas med locktång av en annan person. Karins eget hår lockas och monteras sedan ihop ovanpå peruken. Under föreställningens gång kommer Åsa mellan scenentréer att förändra frisyren genom att Karins egna hår förändras i relation till peruken under. På så sätt berättar håret en egen historia om vad som hänt sedan Fröken Julie senast var på scenen.

 

Ryggen på en dräkt med fina blommor broderade. Håret är ordnat i en vacker frisyr där håret är uppsatt i fina mönster.. Karins hår är färdigt och Fröken Julies blus med broderade blommor är på plats. Det är dags att gå ner mot scenen.

Kvinna med röd kjol och vit blus med broderade blommor på ryggen går ner för en trappa. Hipp är ett gammalt nöjeshus med många våningar och rum. Det är svårt att hitta om man inte vet vilka trappor man ska ta mellan de olika avdelningarna. Tre våningar får skådespelarna gå ner för att komma till scenen.

 

Flera personer står samlade på scenen. Regissören Moqi Simon Trolin samlar alla inblandade på scenen. Idag görs första genomdraget med full kostym och mask. Imorgon är det första förberedande genrep för Fröken Julie.

 

Skådespelare i en blå klänning står och lyssnar på genomgång på scenen. För Arina Katchinskaia är det debut på Malmö Stadsteater. För ett år sedan gick hon ut Teaterhögskolan i Malmö och nu står hon på Hipp, vår största scen, och spelar mot två av teaterns mest erfarna skådespelare. 

 

En man klädd i betjäntkläder står nära en småleende kvinna i fin dräkt. Bakom dem står en annan kvinna i enklare kläder och tittar med oro på de andra. Bild från första genomdraget med full scenografi, kostym och mask. Nu återstår två genrep med publik innan det är dags för nypremiär.

Fröken Julie spelas på Hipp 1/2 - 15/5 2020

Läs mer om föreställningen