""

En utmärkt näsa åt Cyrano!

Cyrano de Bergerac är ju den där klassiska pjäsen om den kärlekstörstande mannen med den stora näsan. På Malmö Stadsteater har vi spelat den två gånger förut och det är nog få pjäser som skapar så stora förväntningar på en näsas prestationer som Cyrano de Bergerac. Därför har vi följt teaterns maskör Siv Nyholm i hennes arbete med att skapa Cyranos näsa till vår aktuella uppsättning av denna klassiker. Tillsammans med kostymdesignern Maria Gyllenhoff och skådespelaren Johannes Wanselow har Siv skapat både form, färger och material till en kroppsdel som på Hippscenen blir en symbol för olycklig kärlek i en föreställning som har allt.

Handritade skisser på hur Cyranos mask och kostym ska se ut. Delar av kläderna är färglagda med akvarellfärg. Utgångspunkten för arbetet med Cyranos näsa är kostymdesignern Maria Gyllenhoffs kostymskisser där hennes tankar kring huvudpersonens utseende beskrivs. I denna uppsättning kommer han att vara en hemlös person som av en ren tillfällighet förvandlas till berättelsens huvudkaraktär under en läsecirkel på ett folkbibliotek. Det de har gemensamt är en utmärkande stor och röd näsa. 

Tidningar med bilder på stora och röda näsor.  För att hitta inspiration till näsan samlar maskören Siv Nyholm in olika bilder på näsor som har det uttryck som skulle kunna fungera för berättelsen. Här är några exempel på inspirationsbilder som hon har jobbat med.

En gipsavgjutning av skådespelaren Johannes Wanselows ansikte För att det ska kunna tillverkas lösnäsor i silikon behöver det göras en avgjutning av skådespelaren Johannes Wanselows ansikte.

Skådespelare med smink och silikonnäsa tittar på sin egen spegelbild. Men innan formen på näsan är helt bestämd gör Siv och Johannes ett par workshops där olika former testas tillsammans med idéer på hur sminkningen ska förstärka näsans karaktär på scenen.

Gipsavgjutning av ansikte med lera på näsan och olika verktyg. Därefter tillverkas en form genom att den utformning de kommit fram till skapas i lera ovanpå gipsavgjutningen. Sedan görs ytterligare en gipsavgjutning och därefter tas leran bort. På så sätt skapas en form i vilken näsorna kan gjutas - för varje silikonnäsa håller bara för en föreställning. Så ca 30 näsor kommer att behöva gjutas.

Närbild av leraa som formar en stor näsa på gispavgjutningen Den färdiga mallen för Cyranos maffiga näsa i lera.

Ett ansikte i gips ligger på ett arbetsbord. Ovanpå ett antal färgprover i olika hudtoner. Nu gäller det att hitta rätt sammansättning på silikonet - både konsistensen, strukturen och färgen måste bli rätt. Här har Siv placerat olika testbitar på Johannes gipsansikte för att se vilken silikonblandning som blir bäst.

 

En våg och runt omkring olika burkar med ingredienser till silikon-näsan Därefter sätts en station upp där rätt mängd av de olika substanserna kan mätas upp med hjälp av en våg. Detta är en procedur som behöver göras för varje näsa, då det endast finns en unik gjutform. Slutresultatet måste alltid bli detsamma så det är viktigt att detta görs noggrant.

 

Gipsform med sillikon. Händer drar i sillikonen för att få det att lossna. När silikonet stelnat kan formen öppnas och näsan plockas ut. Det gäller att vara försiktig så den inte går sönder.

Arbetsbord med olika sprayburkar och verktyg. På en gipsavgjutning sitter sillikon-näsan som en person putsar och färgar. Efteråt placerar Siv tillbaka näsan på gipsansiktet och filar försiktigt bort de tunna silikonresterna runt näsan. 

Skådespelare sitter i sminket på teatern och en person sätter på näsan med lim. Nu är det dags att prova näsan för första gången. Siv fäster Cyranos näsa ovanpå Johannes egen näsa med hjälp av ett silikon-lim. Cyranos näsa måste kunna sitta fast i över tre timmar och klara av både fäktningsscener, förtvivlan och tårdrypande romantik så samspelet mellan materialet och limmet är superviktig.

Färger på en vit platta blandas med pensel. Runt omkring står olika penslar, speglar och färger. Silikonnäsan får en grundläggande hudfärg genom ett flockmedel vid tillverkningen men behöver sedan målas för att få sin naturliga rödrosiga karaktär. Detta gör Siv genom att blanda olika färgnyanser i lager för att få ett levande uttryck.

Skådespelaren ler när näsan börjar bli färdig och de sista penseldragen görs på näsans nya färggranna yta. Cyranos näsan blir sakta men säkert en ny naturlig del av Johannes eget ansikte - han ser nöjd ut!

En palett med olika färger och runt omkring olika penslar.  

Skådespelare sitter i sminket och får sin stora näsa färgad i olika röda färger.  Siv och Johannes diskuterar hur de ska göra med skarvarna vid ena näsvingen. "På lite avstånd ser det lite ut som en hudflaga", tycker Johannes. Näsan får inte upplevas som för slät och naturlig. Så kanten får vara kvar även efter första kostym- och maskgenomdraget då kostymdesignern Maria Gyllenhoff är med och tittar på slutresultatet.

Skådespelaren vänder sig mot kameran sittandes i sin stol i sminket och visar det färdiga resultatet. Bakom står maskören i ansiktsmask och ser nöjd ut.  Så då var näsan på plats! Men kommer den att hålla måttet på scen i stekande scenljus?

Skådespelare på scenen med en allvarlig min iförd en 1700-tals kostym. En stor rödaktig näsa pryder hans ansikte.  Vi har nu kommit en bra bit in i första akten och näsan sitter fortfarande som en smäck. Uteliggaren har nu förvandlats till Cyrano de Bergerac och den kommunala biblioteksmiljön har påbörjat sin resa in i 1600-talets Frankrike. Den framgångsrike adelsmannen Cyrano tvingas uttrycka sin egen kärlek till kvinnan han älskar via en annan man. För han skäms för samma näsa som vi andra applåderar!

 

Fotografier: Erik Roman, Siv Nyholm och Emmalisa Pauly

 

Cyrano de Bergerac spelas på Hippscenen 19/9 - 28/11 2020

Läs mer om föreställningen här

 

 

 

ANDRA VERSIONER AV SAMMA PJÄS I VÅRT SPELARKIV

""

Cyrano de Bergerac, 1945 på Stora scen

 

""

Cyrano, turnerande barnföreställning 1998