Man i nallebjörnskostym står vid Södervärns bussstation

Drama is everywhere!

Dramat finns överallt i staden och därför har vi valt att alla kampanjer för våra pjäser ska utspela sig på en utvald plats i Malmö och mitt i verkligheten. I denna artikel får du en inblick i både hur och var våra kampanjer skapas. Vill du vara med och tävla om biljetter till kommande säsong? Längst ner i artikeln kan du klicka dig vidare till vårt MALMÖQUIZ och gissa vilka platser vi befinner oss på i årets kampanjfilmningar. 

Skådespelare tittar ut från bokstaven Ö i en MALMÖ-skulptur i Folkets park.
Här ser vi skådespelaren Ida knapp Drougge leker med bokstäver som bildar ordet MALMÖ som om hon upptäcker en magisk värld utanför. Fotografen Johan Sundell och kameramannen Kaan Orgunmat filmar det som ska bli kampanjmaterial till Alice i Underlandet.

Teater är väldigt mycket en process där resultatet uppstår under skådespelarnas arbete på golvet. Därför är det svårt att långt i förväg skapa kampanjer som på ett rättvisande sätt ska presentera hur föreställningen kommer att se ut och vad den handlar om. 

Detta har gjort att vi på Malmö Stadsteater utvecklat ett annat sätt att skapa kampanjer inför nya teaterprojekt. Vi vill istället fånga den känsla eller fråga som pjäsen behandlar och placera den i verkligheten och i staden där vi befinner oss. En plats som de flesta som bor och lever i Malmö känner igen och kan relatera till. 
Under ca 60 minuter workshopar vi tillsammans med fotografen Johan Sundell och stylisten och kostymören Sandra Haraldsen på den utvalda platsen. Ibland involveras även det dagliga livet i staden i filmerna. 

Vi tycker detta sätt blir ett givande möte med staden och hjälper oss att leka med det faktum att dramat finns runt omkring oss varje dag. Och istället för att skapa något som ska härma det vi gör på scen blir kampanjen en del av processen - den som leder fram till en teaterupplevelse som ska upplevas i ett nedsläckt rum, där och då samt tillsammans med andra. Kampanjen får vara en berättelse om berättelsen som sedan väntar på publiken inne i teatersalongen.

Bakom kulisserna från några av årets kampanjplatser

Kvinna sitter i vit dress på en buss framför en filmkamera
Skådespelare Mari Götesdotter poserar längst bak i bussen när vi skapar kampanjmaterial till Linje lusta. Hennes rollkaraktär Blanche är påväg hem till sin syster som flyttat ut till det fattigare området Desire i New Orleans förort då hon flyttat ihop med en man från lägre samhällsklassen. Vilket område i Malmöregionen kan man tänka sig att rollkaraktären är på väg till för att besöka sin Malmösyster?

 

Kvinna sitter på golvet och pumpar upp en badboll med jordklotet som motiv.
Sandra Haraldsen ansvarar för kostym, rekvisita och är vår stylist vid kampanjinspelningarna. I kampanjfilmen för Charlie Chaplins Diktatorn är huvudpersonen inte en Hitlerparodi utan istället en makt- och kontrolltörstande chefsperson i ett mötesrum i samma malmöbyggnad som en gång i tiden var Sveriges första folkets hus. Här är det inga vapen och soldater utan mötesprotokoll och tillväxtdiagram, men den klassiska ballongen i form av en jordglob från filmen är ändå med och behöver fyllas med luft, mycket luft. Tur att Sandra är en lugn och tålmodig person.

 

En grupp ungdomar står leende och tittar på skärmen på en kamera då inspelat innehåll visas.
Kampanjen till pjäsen Två systrar spelas in på ett koloniområde i Malmö där teaterelever från Malmö Latin dansar i sommarkvällen medan skådespelarna Sandra Stojiljkovic och Dodona Imeri tittar på samtidigt som de minns sina egna ungdomssomrar. Här får de alla chans att se resultatet av en tagning innan filmworkshopen fortsätter tillsammmans.
En person blundar starkt, ovanför ser vi vatten vara på väg att hällas över huvudet med en hink
För kampanjmaterialet till den nyskrivna tonårsmusikalen Vem fan säger "emba"? - en pinsam musikal hade vi två modiga högstadieungdomar, Mehmed och Zoe, som frontade. De har varit med i en av de referensgrupper som följt hela den konstnärliga processen. Vi ville visualisera känslan pinsamhet och inspirerades av den gamla virala utmaningen Ice Bucket Challenge. Handlingen utspelar sig till stor del i skolmiljö så den utvalda Malmöplatsen blev till följd på den skolgård där de två ungdomarna går. 
En kamera som filmar en flicka som står med en flyttkartong och framför ett övergivet hus där en äldre man står och packar i lådor.
Att göra våra kampanjer är ett nytt sätt att upptäcka Malmö och alla de spännande och ofta mindre välkända platser som finns i staden. Till musikteatern Flickan från landet i norr, som bygger på Bob Dylans låtar, ville vi hitta ett hus i staden som känns dramatiskt och väcker frågor kring de två karaktärerna från pjäsen, spelade av Leila Jung och Hans-Peter Edh. Flyttar de in eller ut? Varför är fönstren igenbommade? 

 

Exempel på tidigare kampanjer

Karta över Malmö med texten "You are here" och Drama is everywhere"
Kampanj under perioden då Malmö Stadsteaters scener på Kalendegatan byggdes om och teatern gästspelade på nya platser runtom i Malmö. 

 

 

Affisch på kampanjbilder utan för Ikea och en bild från platsen
Inför vår uppsättning av Rädsla urholkar själen valdes parkeringsplatsen utanför IKEA vid Hyllie som inspelningsplats. Tematiken i pjäsen berör rasism i vardagen och kärleken mellan den äldre kvinnan och den unge svarte mannen, spelade av Susanne Karlsson och John Njie. I kampanjen utsätts de för blickar och dold avsky från personer (statister) längs med deras väg från varuhuset till bilen. Kampanjen kom även att inspirera arbetet med pjäsen i vilken en scen utspelar sig på IKEA inför att de båda ska flytta ihop.
Affisch med ungdomar och nattliv i Pildamsparken
Kampanjen till En midsommarnattsdröm fick utspela sig i Pildammsparken. I Malmö utspelar sig dramat under festande och open air rave i parken kring det ikoniska ekotemplet i samband med en skolavslutning. Det dricks starka vätskor och de unga upptäcker lust, sexualitet och kärleksbekymmer för första gången precis som i pjäsens sagolika värld.

 

Kan du gissa på vilka platser kampanjerna till säsongen 24/25 är filmade?

Via länken nedan kommer du till vårt Malmöquiz där du ska gissa Malmö-platsen för utvalda pjäser under säsongen 24/25. Då har du chans att vinna biljetter till våra kommande föreställningar. Quizet är öppet under hela hösten och i slutet av varje månad dras en vinnare. 

 

Gör testet här

Relaterade föreställningar