Dockverkstad på teatern
2017-02-18
Under hösten 2016 förvandlades rekvisitaateljén på Hipp till en dockverkstad där 17 dockor till Unga Teaterns pjäs Vad gör vi här? skapades. Pjäsen är en dock-dokumentär om meningen med skolan som hämtat inspiration från konstnären Peter Tillbergs fotorealistiska målning från 1972 Blir du lönsam, lille vän? som föreställer ett gråblekt svenskt klassrum. Regissören Erik Holmström har skapat sin pjäs med utgångspunkt från intervjuer med elever, lärare och skolforskare och har också gjort designen för dockorna och scenografin. Under oktober till december 2016 skapade Marta Banal och Karin Ragnarsson en hel skolklass med elever, lärare, rektorer och skolforskare med hjälp av papper, träklossar, lera samt ett stort mått tålamod och kreativitet. I detta bildreportage får du se hur det gick till och hur det färdiga resultatet ser ut på scen.
Marta Banal är utbildad i Barcelona men praktiserar på Malmö Stadsteater som rekvisitör och dockmakare till Vad gör vi här?. Här bygger hon grunden till kroppen åt en elev som kommer att ha en klänning på sig. Detta görs främst med kartong och tidningspapper som sedan målas. På väggen hänger konstruktionsritningar för flera av dockorna i föreställningen.
Många olika redskap används för att skapa både grundkonstruktion och detaljer på dockornas kläder.
I en fåtölj övervakas arbetet av en arbetsförmedlare från pjäsen Funktionell dumhet. Denna pjäs spelades på Erik Holmströms egna teater Malmö dockteater. Grundkonstruktionen i denna docka återanvänds för att dockorna ska kunna röra på huvudet, armarna och benen. Dockorna i Vad gör vi här? kommer dock att vidareutvecklas för att även kunna röra på ögonen och munnen.
När grunden till kroppen är färdigbyggd målas den och förses med detaljer såsom knappar, krage och fickor på denna kavaj som tillhör en byråkrat. För att få fram exakt rätt grå färg användes en blandning av akryl- och metallfärg.
Karin Ragnarsson har jobbat i många år på Malmö Stadsteater och skapat scenografi och rekvisita till många föreställningar genom åren. Scenografin till föreställningen Ägget var egentligen meningen att bli hennes sista uppdrag, men till denna produktion har hon anlitats som expert för att bl a skapa ansikten åt dockorna i föreställningen.
Huvudena utgår alla från samma kartongmall som är konstruerad på ett sätt som gör att dockorna senare ska kunna röra på munnarna och ögonen. Utifrån denna byggs sedan varje ansikte upp med cellplastbitar och slutligen skulpteras detaljerna i ansiktet fram med lera som målas.
Karin Ragnarsson skapar öron till en elev i klassen. Pjäsen kommer att spelas för högstadiet och gymnasiet i Malmö och det är viktigt att så många elever som möjligt ska kunna känna igen sig både i karaktärerna och i de frågor som tas upp i pjäsen. Därför har varje docka i pjäsen en verklig förebild med foto som Karin utgår ifrån när ansiktena skapas. Texten i pjäsen bygger också helt på intervjuer med elever, lärare och andra personer som jobbar med skolan. Även om dockornas skolvärld kommer att bli väldigt stiliserad och smått surrealistiskt, så är det viktigt att den har en direkt koppling till verkligheten och att publiken kan känna igen den.
När alla delar till dockorna är färdiga monteras de ihop med hjälp av träpinnar, gummiband och ståltråd. I bakgrunden syns flera kroppar som hänger på en klädställning i väntan på sina huvuden.
Att få ihop varje docka kan vara lite svårt då alla kräver egna speciallösningar för att kunna röra sig på rätt sätt och det gäller både att ha tålamod och kreativitet för att ge dem liv.
I den färdiga föreställningen flyttar alla dockorna in i ett något förkrympt grått klassrum som skapats uppe i Unga Teaterns teaterlokal Studion i Hipphuset. Här får de plötsligt liv med hjälp av skådespelarna Pelle Grytt, Erik Olsson, Märta Lundin, Josefin Iziamo och Sandra Stojiljkovic.
Vad gör vi här? spelas på Unga Teaterns scen Studion 3 mars - 21 april 2017
Läs mer om föreställningen och köp biljetter
Foto: Emmalisa Pauly