Scenografi för en teaterlekplats
2015-07-02
Annika Carlsson är frilansande scenograf och illustratör som gjort scenografin till pjäserna Vilse, Konst, Sitcom, Vilja väl och Kaniner på Malmö Stadsteater. För några år sedan fick Annika en annorlunda förfrågan som handlade om scenografi fast på en helt annan plats:
– Jag var i full gång med scenografin till pjäsen Vilse då jag blev uppringd av gatukontoret som frågade om jag ville vara med och utforma en ny lekplats i Pildammsparken. Det lät som ett fantastiskt uppdrag, men tänkte att det antagligen inte fanns så stort kreativt utrymme utan mer rörde sig om att justera prefabricerad standardutrustning, när jag träffade projektledaren Elin Einarsson för ett förutsättningslöst möte, berättar Annika.
Det blev snabbt flera möten och snart hade de över femtio uppslag på roliga attraktioner till en lekplats med teatertema. Annika beskriver att det fanns en öppenhet inför att skapa en helt ny lekplats med eget formspråk och inte minst egna färgskalor. Vanliga lekplatser har ofta väldigt förutsägbara attraktioner och färgerna är nästan alltid basfärger vilket gör att lekplatserna kan upplevas ganska fantasilösa menar hon.
– Här ville jag skapa känslan av att kliva in i teaterns värld i miniatyr, med biljettlucka, scen, kulissbyten, sufflösplats och kostymer. För att skapa denna värld krävs ett helt annat formspråk och andra uttryck än de man normalt möter på en traditionell lekplats. Inspiration kom bland annat från klassiska Drottningholmsteatern och i de första skisserna fanns även idéer om att barnen skulle få testa på arbetet bakom kulisserna som t.ex. ljussättning och ljudeffekter.
Det är just förmågan att skapa unika världar som är scenografens yrkesfärdighet. I början av ett nytt projekt utgår alltid Annika från inspirationsmaterial och egna illustrationer som hon arbetar fram i sin studio i Malmö. Med ett rikt bildmaterial kan hon sedan översatta de platta bilderna till tredimensionella miljöer.
Hon är egentligen industridesigner i grunden, något som hon själv tror hjälper henne att se hur skissmaterial fungerar i praktiken och vad som går att bygga i rummet. Under arbetet med temalekplatsen fick Annika stor nytta av denna bakgrund då projektet verkligen blev en balansgång mellan den visuella gestaltningen och regler kring hållbarhet och säkerhet.
– Teaterlekplatsen är ett projekt där jag verkligen fått använda flera av mina olika färdigheter inom illustration, scenografi och industridesign och i samarbete med gatukontoret var det väldigt kul att kunna förverkliga så många av de idéer vi jobbade fram tidigt i projektet, berättar Annika.
I slutet av sommaren 2014 invigdes den nya temalekplatsen med en specialskriven teaterföreställning av skådespelare från Malmö Stadsteater varpå lekplatsen överlämnandes till Malmös alla barn och unga. Annika berättar att hon var väldigt nervös över hur mötet mellan barnen och lekplatsen skulle bli. Skulle de se kopplingen till teaterns värld och skulle miljön locka barnen att leka på nya sätt?
– Det var väldigt häftigt att uppleva hur barnen omedelbart fyllde platsen med rörelse och att de förstod hur de kunde använda scenen även om de gjorde det helt på sitt eget sätt, berättar Annika.
Som scenograf jobbar Annika vanligtvis med att skapa miljöer åt skådespelare inne på teatern, men i och med lekplatsen fick hon chans att skapa en unik teatervärld åt barnen ute i staden.