Kvinna med korslagda armar framför ett hus

Sverigepremiär för succémonologen Prima Facie på Hippodromen

PRIMA FACIE är en monolog skriven av den australiensiska dramatikern Suzie Miller, som har rönt stora framgångar både på Broadway och i Londons West End. Nu är det äntligen dags för den svenska premiären på Malmö Stadsteaters stora scen, Hippodromen. I rollen som den unga lysande försvarsadvokaten Tessa ser vi  Arina Katchinskaia, och för regin står Natalie Ringler. Sverigepremiären äger rum den 19 december, och idag släpps biljetterna.

Att framföra en monolog på Hippodromens stora scen visade sig fungera utmärkt förra säsongen med pjäsen Underdog. Den stora scenen till trots, skapades en intim atmosfär som verkligen fångade publiken. Med den erfarenheten satsar vi nu på ytterligare en kraftfull monolog, Suzie Millers Prima Facie.

Oskyldig tills motsatsen bevisats är grunden för våra mänskliga rättigheter. Eller? Tessa Ensler är en ung försvarsadvokat en skicklig spelare, stolt över att utkämpa den goda kampen, trygg i sin objektiva förvissning om att ”lagen är lagen”, och den är lika för alla. Hon försvarar, korsförhör och vinner. Med rötterna i arbetarklassen har hon arbetat sig upp till att bli toppadvokat. En oväntad uppskakande händelse tvingar henne att konfrontera gränserna där lagens patriarkala makt, bevis och moral skiljer sig åt. För regissören Natalie Ringler dyker många frågor kring vårt rättssystem upp:

– Rättvisan är blind, säger man, eftersom prövningen av vår sak ska vara objektiv och lika för alla, men Prima Facie ställer antaganden som detta på ända. Som regissör för den här föreställningen konfronteras jag med många komplexa frågor om rättsstaten och hur vi har valt att definiera rättvisa. Kan man tala om ”objektiv rättvisa” när rättssystemet tolkas och praktiseras av människor? Är systemets bild av rättvisa densamma som den enskilda individens? Vad händer om rättvisan och rättssystemet är två helt olika saker? Om rättvisan inte behöver vara rättvis, så är offret inget offer och förövaren ingen förövare. Men brottet har ändå begåtts. Var lämnar det oss? Vem tar hand om de brottsoffer som systemet inte kan erkänna?, säger Natalie Ringler.

Ett av de många intressanta lagren i Prima Facie är skildringen av en person som kan systemet utan och innan, som vet att det inte kommer att erkänna det brott hon har utsatts för, men som ändå väljer att utsätta sig för systemets prövning:

– Tessa vet att hon har rätt, men spelar det någon roll när hon är underkastad rättsprocessens stela nät av regler och föreskrifter? Prima Facie belyser den skarv som finns inbyggd i varje system och som blir extra tydlig om man befinner sig i brottsoffrets utsatta position – skarven mellan individ och system, glappet mellan sanningen om vad som har hänt och det som går att bevisa bortom allt rimligt tvivel. Det är en dissonans som är spännande att utforska, och jag ser mycket fram emot att göra det tillsammans med Arina Katchinskaia på Malmö Stadsteater, säger regissören Natalie Ringler.

Prima Facie får Sverigepremiär på Hippodromen 19 december, och spelas t.o.m. 15 februari 2025. Prima Facie är en monolog av australiensiska Suzie Miller som gjort stor succé på både Broadway och i Londons West End. Den har också sänts på bio över hela världen via National Theatre Live.

Regissören Natalie Ringler har arbetat på flera svenska teatrar, som t ex Kulturhuset Stadsteatern, Dramaten och Radioteatern. Hon verkar återkommande på Teater Galeasen där hon bl a satt upp hyllade föreställningen Vår klass, Teater Galeasens största publiksuccé någonsin. 2022 iscensatte hon Adressat Okänd, som var en samproduktion mellan Kulturhuset Stadsteatern och Malmö Stadsteater. Natalie Ringler fick Medeapriset 2014, och 2021 tilldelades hon Svenska Dagbladet Thaliapris för sina uppsättningar Irakisk Kristus och Är det krig än? på Teater Galeasen.

Skådespelaren Arina Katchinskaia tog sin examen vid Teaterhögskolan i Malmö 2019, och har sedan dess medverkat i uppsättningar på Örebro Länsteater, Malmö Stadsteater och Kulturhuset Stadsteatern. På Malmö Stadsteater har hon bl a medverkat i Halva månen, Kejsarens nya kläder, Varför älskar ingen de lesbiska?, Tennsoldaten & Pappersdansösen och Med livet som insats. Just nu är hon aktuell i rollen som Hannah i Diktatorn. 2024 tilldelades Arina Katchinskaia Malmö Stads Kulturstipendium.

LÄS MER OM FÖRESTÄLLNINGEN HÄR!