Internationella designpriser till Malmö Stadsteater!
2020-02-21
Malmö Stadsteater har sedan ett par år tillbaka påbörjat en spännande identitetsresa tillsammans med den danska kommunikationsbyrån Urgent.Agency.
Tillsammans har vi inspirerats av konsten att improvisera, kastat oss ut i fritt fall och lämnat plats för en ny, tillfällig identitet som utforskar och leker med alla möjliga alternativ. Nu har vår modiga resa belönats med inte mindre än två designpriser – guld för excellent kommunikationsdesign av German Design Award, och Creative Circle Award, som är Danmarks stora branschpris inom kommunikation och design. Det som lyfts fram i båda motiveringarna är teaterns mod att våga förnya sig och bokstavligen skala av sig tidigare lager av olika identiteter och träda fram i naken okonstlad form. Något som gör att Malmö Stadsteater särskiljer sig från andra teatrar. I sin formulering säger German Design Awards jury följande:
”Avklädd och utrustad med bara den viktigaste rekvisitan, är ensemblen visuellt avskalad, men ändå intensiv och uppriktig. Detta skapar ett starkt manifest som är fritt från design (i positiv mening) och som kräver uppmärksamhet, och lockar till nyfikenhet utan voyeurism."
I arbetet med teaterns nya identitet letade Malmö Stadsteaters marknadschef Jenny Bång inte efter en byrå som skulle göra jobbet åt teatern:
”När vi bestämde oss för att arbeta fram en ny visuell identitet visste vi att vi inte ville lämna ut uppdraget till någon som gjorde det åt oss, utan vi ville arbeta tillsammans med någon som kunde pusha oss att ta ett steg längre än vi hade vågat på egen hand. Urgent Agency har verkligen tagit oss i handen och utmanat oss. Men priserna vi har vunnit är egentligen en bekräftelse till hela Malmö Stadsteaters personal. Alla har helhjärtat gått in för experimentet och identiteten bygger på modet och tilliten för processen som teaterns skådespelare har visat. Vi har märkt en stor skillnad i nyfikenhet på oss sedan vi påbörjade vår förändringsresa. Det är jätteintressant att bilder av människor som ser ut som enbart människor väcker så mycket olika känslor. Precis som teater ska göra.”
Kommunikationsbyrån Urgent.Agency överraskades av hur modig och engagerad ensemblen var i det nya visuella språket:
”Det är inte ofta man arbetar med kunder som är modiga nog att klä av sig – bokstavligen – och bygga upp sin identitet på inget annat än nakna fakta. Malmö Stadsteaters ensemble överraskade oss genom att gå helt och fullt in i och skapa ett fullständigt nytt visuellt språk bestående av ingenting annat än teaterns rena väsentligheter. Vi kommer aldrig tröttna på att titta på deras modiga, fräscha ansikten!”, säger Mads Quistgaard och hans medarbetare på Urgent.Agency.