En grupp barn sitter på golvet och lyssnar uppmärksamt på fyra vuxna som också sitter på golvet i en cirkel på en teaterscen. De vuxna ser engagerade ut; en av dem håller i en anteckningsbok och en penna. Scenografin i bakgrunden inkluderar en konstgjord sten, en röd vägg och rekvisita som ger en rustik känsla. Ett av barnen räcker upp handen.

Vi skapar Det fina med Kerstin

Föreställningen Det fina med Kerstin, som är baserad på Helena Hedlunds populära bok, har tagits fram med inspiration och hjälp av barn i Malmö. Under ett års tid har vår husregissör Hedvig Claesson, som också dramatiserat pjäsen, träffat barn mellan 6 och 9 år.  De olika träffarna har skett både i klassrummet och på teatern. Tillsammans med föreställningens scenograf, skådespelare och flera andra som arbetar på teatern har de läst manus, ritat och pysslat. Barnen har delat med sig av sina tankar, frågor och egna självporträtt. Här kan du få en inblick i hur den konstnärliga processen har sett ut från idéstadie till färdig föreställning. 

I Unga Malmö Stadsteaters föreställningar arbetar vi alltid med att inkludera Malmöbarns tankar och skapande i den konstnärliga framtagningsprocessen av en pjäs. Just för berättelsen om Kerstin, som i Helena Hedlunds bok bor i en fiktiv by, blev det viktigt att hitta en plats som kunde motsvara Malmös by och valet föll på Oxie. 

- Även om det hör till Malmö så uppfattar barnen det tydligt som att de bor i Oxie, att det är långt in till Malmö. Och alla visste var alla bodde och kunde siffrorna på varandras hus, berättar Hedvig. 

En barnteckning föreställande två personer på ett vitt papper med en svart ram runt. Till vänster finns en figur med mörkt hår och brun hud, med namnet 'Alice' skrivet ovanför. Alice bär en tröja med ett kaninmotiv och gör ett peace-tecken med handen. Till höger finns en figur med ljust hår, namngiven 'Kerstin', som också har en tröja med en stor hand som gör peace-tecknet. Teckningarna är färglagda med blyertspenna och färgpennor.
Självporträtt ritade av barn från Oxievångsskolan.

Två barnteckningar på ett vitt papper. Till vänster en figur med fyrkantigt huvud, stora svarta ögon, en hästsvans och en blå huvtröja, tecknad i en stil som påminner om en leksaksfigur. Till höger en enkel teckning av ett runt ansikte med orange hår och ett leende.

Under ett år har Hedvig träffat barn från tre klasser på Oxievångsskolan och samlat på sig underlag till dramatiseringen av boken. Redan innan manuset var skrivet läste de delar ur boken, pratade och ritade självporträtt. Hedvig har tagit med sig olika personer från teatern för de olika träffarna, bland andra scenograf Kajsa Hilton Brown, skådespelare Mira Af Ugglas och Ludwig Bertling Wiik. På så sätt har de också fått med sig olika saker vid varje träff. 

- Vi har fått följa dem under ett läsår och de minns allt mellan träffarna. De har varit så noga med alla detaljerna - guldpennan, Kerstins hår - och det har präglat vårt arbete, att vi velat få rätt på alla detaljer, säger Hedvig. 

Just att rita självporträtt finns det en tydlig koppling kring till både boken och pjäsen, då hela berättelsen om Kerstin börjar just i klassrummet där alla barn ska rita sina självporträtt. Men Kerstin vill inte rita sitt för hon saknar en guldpenna för att kunna rita sitt hår. Hennes lärare Lotten tycker att hon lika gärna kan ta en orange eller röd penna, eller varför inte blanda? 
Barnen från Oxievångsskolan har fått göra både sitt eget självporträtt och ett så som de tänker sig Kerstins. Några av barnens självporträtt syns på scen och även i pjäsens kampanjmaterial och alla porträtt hänger i vår ateljé och foajén in till Studion, där föreställningen spelar.

- För barnen var självporträtten jätteviktiga. Alla hade sin egen relation till självporträttet. Och glädjen när de fick se sina egna självporträtt hängandes i Ateljén - den glädjen, säger Hedvig och strålar. 

Remote video URL
Exempel på kampanjmaterial för Det fina med Kerstin. 

Under höstlovet bjöd vi in fritidsgrupper från andra stadsdelar i Malmö för att skapa självporträtt i form av dockor i mjuk ull. Hedvig berättar hur fantastiskt det var att få se barnen göra sig själv som dockor. Att många, killar som tjejer, ville göra stort rosa hår och att en av de blygaste som var helt klädd i grått gjorde den mest färgsprakande dockan med alla garnfärger och just stort rosa hår. Och när barnen från Oxie senare kom på besök var det ingen tvekan om vad de såg hängandes i fönstret – "Det är ju Kerstins klasskamrater"!

"Närbild på två personer som skapar handgjorda figurer av piprensare, träkulor och garn vid ett träbord. En person, med långt brunt hår, arbetar noggrant med att linda garn runt en figur, medan en annan person, med en grå och vit huvtröja, håller upp en färgglad figur. På bordet ligger fler figurer, träkulor, garnnystan och en limpistol.

En samling handgjorda figurer ligger på en beige matta. Figurerna är tillverkade av garn och piprensare, med träkulor som huvuden, och har olika färgglada kläder och hår i olika stilar. Vissa figurer har detaljer som blommor, mönster på kläderna eller armar i olika positioner, vilket ger dem individuella uttryck.

En rad färgglada handgjorda figurer gjorda av garn, piprensare och träkulor är placerade på en ljusgrå yta. Figurerna har livliga ansiktsuttryck och olika frisyrer, vissa med långt, lockigt hår och andra med kortare frisyrer. Färgerna varierar mellan starka och pastelltoner, och vissa figurer håller upp armarna eller har detaljerade accessoarer.
Alla barnens dockor hänger nu i vårt ateljéfönster som vätter ut mot Kalendegatan. 


När Hedvig får frågan vad som är det största hon tar med sig från alla träffar, funderar hon en kort stund och säger sedan:

Att vi har fått ha deras glasögon på oss. Vi har fått vara med i klassrum, korridor, lunch 10.40 på 20 minuter. Att få se hela deras värld och samhället speglat i deras värld. Vi har försökt zooma in på det som är det lilla livet, men som för dem är det stora livet. Det som vi bara springer förbi, men som de ser och där de har sådan koll. 

En grupp barn sitter i publiken och tittar på en teaterscen där två skådespelare agerar vid ett bord. Den ena skådespelaren, klädd i en färgglad skjorta och med skydd på knäna, lutar sig fram och pekar på något på bordet. Den andra, klädd i svart, sitter bredvid och ser fokuserad ut.

 

Och att barnen ser detaljerna och är ivriga att dela med sig av dem har det inte varit någon tvekan om. Hedvig berättar hur de gett input på alltifrån hur man sitter på en stol (eller rättare sagt inte sitter utan mer hänger), att det är helt ologiskt att lägga sin guldskatt under sängen när man precis sett spindlar där (lösningen blir att flytta på spindlarna till under kylskåpet istället) och hur de inte alls var nöjda när skådespelaren Mira, som spelar Kerstin, under repetitionen inte ritade sitt självportätt på riktigt - så nu gör hon det. 

– Att få in barn för att titta i andra repveckan är ovärderligt, de är ju ofiltrerade, säger Hedvig.

En teaterscen med tre skådespelare och en publik i förgrunden. En skådespelare sitter på en konstgjord sten vid sidan av scenen, medan två andra sitter intill varandra framför en röd dörr. Scenografin inkluderar en vit dörr, en bokhylla med föremål och en kylskåpsliknande möbel. Publiken, bestående av barn och vuxna, syns som silhuetter i förgrunden.

 

En skådespelare på en teaterscen lutar sig dramatiskt bakåt i en båge, med armarna utsträckta och huvudet bakåt. Personen är klädd i en svart dräkt och gula skor. Publikens silhuetter syns i förgrunden, och scenografin består av en röd trävägg, en konstgjord sten med en liten modell av ett hus, samt en vit dörr med teckningar uppsatta på den.

Relaterade föreställningar