""

Ögonvittnen - Lärarmaterial

Det här är lärarmaterial för föreställningen Ögonvittnen som sattes upp under våren 2020 på Studion, sedan igen på STUDIO hösten 2021 och våren 2024. Här hittar du en beskrivning om pjäsens handling, information om personerna på vars historier den är baserad, och en intervju med regissören Sara Cronberg. Du hittar även diskussionsfrågor att reflektera kring efter besöket. Längst ner på sidan hittar du även massor av inspirationsmaterial i form av läs- och filmtips. Om du vill veta mer om föreställningen kan du läsa om det i spelarkivet.

 

HANDLING

Stefan Zablocki och Lea Gleitman överlevde Förintelsen – Ögonvittnen är baserad på deras verkliga livsberättelser och är en teaterföreställning som levandegör vittnesskildringar från Förintelsen och ger dem nytt liv genom skådespeleri, 3D-ljud och projektioner. Både Lea och Stefan hamnar som barn i nazisternas utrotningsläger där de gör vad de kan för att överleva. Vi får följa dem i deras historier från 1930-talet i Polen tills dess att kriget slutar och de så småningom hamnar i Sverige och Malmö. Här kan du läsa en kort bio av både Stefan och Lea samt se hur de ser ut i nutiden.

""

Stefan Zablockis signatur

Stefan Zablocki föddes 1930 i Lóds, Polen. Han hamnade i gettot i Kielce 1940-41. Åren 1941-45 satt han i koncentrationslägren Kielce, Auschwitz, Braunschweig och Wöbbelin. Sten kom till Sverige i juni 1945. Han utbildade sig till civilingenjör, började jobba på Malmö kommun och bildade familj. Stefan blev hastigt änkling och lämnad ensam med två döttrar. Senare gifte han om sig och fick en son. Stefan var en av de första överlevarna som var ute och berättade om Förintelsen för svenska skolelever. Idag bor han med sin fru i Malmö. Han har nio barnbarn.

porträttbild av Lea Gleitman

Lea Gleitmans signatur

Lea Gleitman föddes 1924 i Oswiecim, Polen. I september 1939, några månader innan hon fyllde 15 år, invaderades Polen av Tyskland. Sosnowiec, där Lea bodde, och Oswiecim - som tyskarna kallas Auschwitz - ockuperades och blev en del av det Tredje riket. I april 1945 befriades Lea av brittiska trupper i koncentrationslägret Bergen-Belsen. Efter befrielsen placerade britterna Lea och några andra fångar i ett uppsamlingsläger. När Lea fick veta att hennes syster Miriam ännu var i livet reste hon för att hämta sin syster i Polen, och tillsammans tog de sig sedan vidare till Sverige. Där träffade Lea senare sin blivande man Josef Gleitman. I dag bor Lea i Malmö, har två döttrar, barnbarn och barnbarnsbarn.

 

HEJ SARA CRONBERG!

Vad för slags föreställning är Ögonvittnen?

För två år sedan började vi intervjua flera överlevare från koncentrationsläger som bor här i Malmö. Vårt mål var att berätta tio olika historier, men av olika anledningar blev det just dessa två personer som kunde berätta sina historier och samarbeta med oss under hela processen. Ögonvittnen är två olika teaterföreställningar, två dokumentära berättelser baserade på Lea Gleitman och Stefan Zablockis vittnesmål om hur de överlevde Förintelsen och vad som hände, precis innan, under och direkt efter. Stefan och Leas berättelser tar sin början när de är 9 och 14 år gamla men fortsätter ju sedan genom kriget och framåt.

""

Sara Cronberg har regisserat Ögonvittnen. 

 

Hur kom du på idén till föreställningen, varför ligger den dig varmt om hjärtat?

-När jag var liten läste jag en bok som hette Ögonvittnen till Historien (John Carey, 1987) den älskade jag. Det var en personlig upplevelse av ett historiskt skeende och boken gav mig möjlighet att få uppleva någonting på ett personligare sätt, från en persons vinkel och inte historiskt lång bort. Det kändes fascinerande. Det är alltid något speciellt och unikt att ta del av ögonvittnesskildringar från personer som har varit med om historiska händelser och jag tror att det finns ett stort behov av flera subjektiva berättelser som denna.


 

Hur används ljudet i föreställningen?

Det är viktigt att veta att hela föreställningen är ljudbaserad och den upplevs genom hörlurar som kommer att finnas på plats. Genom 3D-ljud har du möjligheten av att komma in i berättelsen på ett djupare plan och sätta dig in i och uppleva karaktärernas situation. Om du tycker att det är för påträngande att en skådespelare står och pratar till publiken, så kan du blunda och ta till dig berättelsen som du själv vill.

Hur kan publiken förbereda sig inför föreställningen?

Det vore jättebra om publiken i förväg känner till lite historia om andra världskriget för att kunna följa med i berättelsen, eftersom vi inte berättar historiska fakta utan bara personliga upplevelser från två enskilda personer. För mig, som regissör, är det allra viktigaste med Ögonvittnen att veta att dessa berättelser ska leva vidare, att de inte försvinner.

Sara Cronberg, regissör

Person sitter på huk vid projicerat taggtrådsstängsel

 

FÖRINTELSENS ÖGONVITTNEN BERÄTTAR OM SINA UPPLEVELSER

Föreningen Förintelsens ögonvittnen bildades för att skapa ett möte mellan personer som själva upplevt förintelsen och elever ute på skolor i Malmö och övriga delar av Sverige. Föreningen vill vara en motkraft mot förnekare och historieförfalskare och har därför i över 20 år besökt skolor och berättat om sina egna upplevelser från nazisternas koncentrationsläger.

Läs alla deras berättelser HÄR

""

 

DISKUSSIONSFRÅGOR

Vi har samlat ihop en del av de diskussionsfrågor som våra dramapedagoger har ställt till de elever som under 2019-2021 såg föreställningen och tagit del av pedagogiken i samband med teaterbesöket. Vi har även sammanställt frågorna som eleverna har ställt till dramapedagogerna efter att ha sett föreställningen. Vi hoppas att dessa diskussionsfrågor kan leda till intressanta samtal kring pjäsens tematik och till ytterligare nya frågor och funderingar.

1. Ögonvittnen bygger på ett dokumentärt material. Det är Leas och Stefans egna berättelser som återges i pjäsen. Lea och Stefan bor mitt ibland oss i Malmö. Hur påverkar det ens upplevelse av pjäsen?

 

Lea Gleitman och hennes dotter under repetitionerna.

 

2.  Vad vet du om Förintelsen? Diskutera vad du vet och var du fått den informationen ifrån.

3. Hur påverkar erfarenheterna från Förintelsen oss idag? Vad har det för betydelse att vi fortsätter att berätta dessa historier?

4. Är folkmördare något som man i grunden är eller något man blir? Resonera kring ditt svar.

5. Vilka konsekvenser kan det få om ett land styrs av en rasistisk regering? Resonera kring ditt svar.

6. Vilka intressen styr om världssamfundet agerar mot brott mot mänskliga rättigheter? Motivera ditt svar.

Stefan Zablocki på besök i Studion under repetitionerna av föreställningen.                    

 

PSST! Visste du att på Forum för levande historias hemsida kan du ta del av mer pedagogiskt material anpassat till klassrummet (åk 4 - Gymnasiet) och sorterat efter tematiken? Klicka HÄR.

 

TIPS & ANNAT MATERIAL

FILMER

- Nazi Concentration Camps (dokumentär), regi George Stevens, 1945

- Holocaust, regi Marvin J. Chomsky, 1978.

- Sophie’s Choice, regi Alan J. Pakula, 1982.

- Shoah (dokumentär), regi Claude Lanzmann, 1985.

- God afton, Herr Wallenberg, regi Kjell Grede, 1990.

- Schindler’s List, regi Steven Spielberg, 1993.

- The Pianist, regi Roman Polanski, 2003.

- Ninas resa, regi Lena Einhorn, 2005.

- Falskmyntarna, regi Stefan Ruzowitzky 2007.

- Pojken i randig pyjamas, regi Mark Herman, 2008.

- The reader, regi Stephen Daldry, 2008.

- I gryningens timmar, regi Rose Bosch, 2010

- Son of Saul, regi László Nemes, 2015.

- Ida, regi Pawel Pawlikowski, 2015.

- Denial, regi Mick Jackson, 2016.

 

LÄNKAR OCH LÄSTIPS

- Fakta om Förintelsen. https://www.levandehistoria.se/fakta-fordjupning/forintelsen

- Under ett seminarium diskuteras innehållet i en kommande rapport om människors uppfattningar om Förintelsen.https://www.levandehistoria.se/film/seminarium-uppfattningar-om-forintelsen

- Information om antisemitism förr i tiden och idag. https://antisemitismdaochnu.se/

- Museet Auschwitz-Birkenaus officiella webbplats. http://auschwitz.org/en/

- Information om räddningsaktionen Vita bussarna. https://www.rodakorset.se/om-oss/vita-bussarna/

- Lea Gleitmans berättelse (video) https://www.eternalechoes.org/se/testimonies/lea-gleitman/my-childhood-1924-1937

- RIKC - Romskt informations- och kunskapscenter. www.malmo.se/rikc

Relaterade föreställningar