Projektion på stort ansikte och liten person längst ner till höger

Inspirationsmaterial till Romeo och Julia

Det här är ett inspirationsmaterial till föreställningen Romeo och Julia av William Shakespeare. Här hittar du handlings- och karaktärsbeskrivningar, filmintervjuer med regissören, tematik och diskussionsfrågor, samt tips på böcker och filmer relaterade till Romeo och Julia.  

Första delen av föreställningen är stumfilms-inspirerad utan tal och textad på skärm. All information och fakta om Malmö Stadsteaters uppsättning av Romeo och Julia, vem som har regisserat, gjort scenografi och kostym och vilka som medverkar osv, hittar du här.

Två personer står rygg mot rygg och håller i varandras händer. En person har en mask.
Romeo (Rasmus Savic) och Julia (Klara Hodell) möts på en maskeradbal och blir blixtförälskade. Foto Emmalisa Pauly

HANDLINGSBESKRIVNING ROMEO OCH JULIA

William Shakespeares romantiska tragedi Romeo och Julia skrevs ca 1594-95 och handlar om de unga tonåringarna Romeo och Julia. Deras båda släkter, Montague och Capulet, ligger sedan länge i fejd med varandra och därför borde Romeo och Julia vara svurna fiender, men istället förälskar de sig i varandra.

1. Ännu ett bråk blossar upp i centrala Verona mellan familjerna Montague och Capulet. Stadens invånare har fått nog av de ständiga bråken. Veronas furste deklarerar att konflikten måste upphöra och att nästa person som bryter freden kommer att dödas.

2. Romeo och hans kompisar plankar in på Capulets maskeradbal och Romeo träffar Julia Capulet. Han faller för henne direkt och blir upp över öronen förälskad. Både Romeo och Julia blir chockade när de upptäcker att de är svurna fiender på grund av deras familjer. Romeo smyger in på Capulets egendom där han träffar Julia och de bestämmer sig för att gifta sig med varandra. Fader Laurence viger Romeo och Julia i hemlighet. Han hoppas att detta ska få ett slut på konflikten mellan familjerna.

3. Romeo går ut och firar bröllopet med sin vän Benvolio, men hamnar i ett slagsmål med Julias kusin, Tybalt. Det blir blodigt och Tybalt dödar Benvolio. Romeo hämnas hans död och dödar Tybalt.

4. Fursten förvisar Romeo ut ur Verona för att han dödade Tybalt. Både Romeo och Julia är förkrossade.

5. Herr Capulet, Julias far, bestämmer sig för att Julia ska gifta sig med greve Paris. Julia vägrar och ber fader Laurence om råd. Tillsammans gör de upp en plan för hur Romeo och Julia kan vara tillsammans.

6. Julia förfalskar sin död. Hon ligger i en grav och väntar på att Romeo ska komma så att de kan fly tillsammans. Men Romeo får aldrig beskedet om den uppgjorda planen, och tror istället att Julia faktiskt är död.

7. För att förenas med sin älskade Julia dricker Romeo gift så att han kan vara med henne i döden. Julia vaknar och ser att Romeo är död. Hon tar livet av sig med sin dolk.

8. Efter denna tragiska upplösning lovar familjerna Capulet och Montague att aldrig mer strida mot varandra igen.

I vår bearbetning har karaktärerna Mercutio och Benvolio skrivits ihop till en karaktär.

Sju personer ligger på ett golv och tittar uppåt
Hela ensemblen i Romeo och Julia. Foto Emmalisa Pauly

PJÄSENS KARAKTÄRER

JULIA CAPULET är en ung tonåring. Hon är beslutsam, passionerad och egensinnig. Romeo är hennes första kärlek. Hennes familj ligger i en bitter fejd med Romeos familj Montagues. Julia trotsar sin familj för att få vara med sin älskade Romeo – hon skulle kunna dö för honom. Julia spelas av Klara Hodell.

ROMEO MONTAGUE är en ung, passionerad och egensinnig tonåring som tänker och agerar känslomässigt. Så fort han ser Julia blir han kär i henne direkt. Han lovar att gifta sig med henne men hans familj Montagues ligger i en bitter fejd med Julias familj Capulet. Romeo trotsar allt för att få vara med Julia – han skulle kunna dö för henne. Romeo spelas av Rasmus Savic.

BENVOLIO är Romeos närmaste vän som alltid står vid hans sida. Benvolio försöker stoppa konflikter och slagsmål, men han hamnar själv i strid med Julias kusin Tybalt. Det går illa för Benvolio och Romeo hämnas hans död och dödar Tybalt. Benvolio spelas av André Gatu.

HERR CAPULET är Julias far och familjen Capulets överhuvud. Han har stor makt och folk ser upp till honom. Han är värd för maskeradbalen där Romeo och Julia först möts. Herr Capulet vill gifta bort sin dotter med greve Paris. Eftersom han vanligtvis får sin vilja igenom blir han chockad över att Julia vägrar lyda honom. Herr Capulet förnekar Julia och han vill inte mer kännas vid henne som sin dotter. Herr Capulet spelas av Martin Hendrikse.

FADER LAURENCE är präst i Verona och en förtrogen till Romeo. Han är snäll, optimistisk, kärleksfull och tror på det bästa i människan. För Romeo är Lorenzo en förebild, nästan som en fadersgestalt. Romeo anförtror sig till Lorenzo och ber honom om råd. Lorenzo tror att om Romeo och Julia gifter sig så blir det ett positivt slut på konflikten mellan Montague och Capulet. Under hela pjäsen är han optimistisk och hoppas att de unga älskande ska göra slut på deras familjers strid. Fader Laurence spelas av Martin Hendrikse.

FRU CAPULET är Julias mor och gift med Herr Capulet. Fru Capulet har ett väldigt formellt förhållande till sin dotter. Hon vet aldrig vad Julia gör eller vem hon verkligen är som person. Fru Capulet vägrar att lyssna på Julias önskemål eftersom hon inte respekterar sin far och därmed vanärar familjens namn. Fru Capulet spelas av Mari Götesdotter.

TYBALT är Julias kusin. Han är viljestark, argumenterande, passionerad och en lojal Capulet. Han gillar att bråka och när han får reda på att Romeo Montague plankat sig in på deras fest blir han rasande. Tybalt försöker hämnas genom att slåss med Romeo, men när Romeo vägrar slåss dödar han Romeos bästa vän, Benvolio, istället. Detta får Romeo att hämnas sin bästa väns död. Tybalt spelas av Mari Götesdotter.

AMMAN har tagit hand om Julia sedan hon var nyfödd. Hon har ammat och uppfostrat henne som att hon var hennes mamma. Amman älskar verkligen Julia och vill hennes bästa och att hon ska vara lycklig. Hon hemlighåller att Julia gift sig med Romeo och berättar det inte för någon trots att hon riskerar både sitt jobb och sin försörjning. Amman spelas av Susanne Karlsson.

PARIS vill gifta sig med Julia och övertalar Herr Capulet att få anhålla om dotterns hand. Julia vill inte gifta sig med Paris. Senare sörjer Paris vid Julias grav, och han slåss med Romeo som han tror kommit för att störa Julias frid. Paris spelas av Susanne Karlsson.

HERR MONTAGUE är Romeos far och han eldar på och uppmuntrar konflikten mellan de två familjerna. Han bryr sig mycket om sin son och försöker få anklagelserna mot honom att hävas så att Romeo inte ska förvisas ur staden. I slutet av pjäsen ångrar Herr Montague sina synder, ber om förlåtelse och lovar att aldrig mer strida med familjen Capulet. Herr Montague spelas av Susanne Karlsson.

En person i mitten skriker. Personer i masker bakom.
Tybalt (Mari Götesdotter) skriker ut sitt raseri och hat över familjen Montague. Foto Emmalisa Pauly

FILMINTERVJUER MED REGISSÖREN SARGUN OSHANA

I de här filmerna berättar regissören Sargun Oshana om sina tankar kring Romeo och Julia, och varför det är så viktigt att vara sann mot sig själv.

Remote video URL

 

Remote video URL

TEATER PÅ SHAKESPEARES TID

Innan Englands första teater, The Red Lion, byggdes i Londons utkanter 1567, för­de landets många teatertrupper en kring­flackande och osäker tillvaro – utlämnade till väder och vind, lokala makthavares nycker, stråtrövare och osäkra inkomster.

I London styrde protestantiska purita­ner som inte alls uppskattade teater. Det ansågs vara syndigt och man försökte därför stoppa det med alla medel. Teater­byggnaderna placerades vanligtvis utanför stadsgränsen, tillsammans med bordeller och värdshusen av värsta sorten, i en miljö där samhällets vanligtvis mer ljusskygga individer vistades.

Emellanåt tvingades teatrarna stänga ner på grund av den smittrisk de utgjorde. I Lon­don gick gränsen vid 40 dödsoffer per vecka i de regelbundet återkommande utbrotten av pest.

En teatertrupp satte upp ett tjugotal nya pjäser varje år, man stod på scen sex dagar i veckan, spelade vanligtvis olika pjäser varje dag, och hade inte mer än ett par dagar att repetera in en ny föreställ­ning. En föreställning framfördes sällan mer än några gånger per månad, och eftersom en skådespelare ofta hade flera roller i varje uppsättning var de tvungna att memorera enorma mängder text. Man förutsatte ock­så att skådespelarna även hade goda kun­skaper i sång, dans och fäktning.

Skåde­spelaryrket var dessutom förbjudet för kvinnor, så de manliga aktörerna skulle kunna anpassa röst och kroppsspråk till både manliga och kvinnliga karaktärer.

En person släpar en annan på en madrass
Fader Laurence (Martin Hendrikse) släpar Romeo (Rasmus Savic) på en madrass. Foto Emmalisa Pauly 

TEMATIK OCH DISKUSSIONSFRÅGOR

KÄRLEK

Romeo och Julia faller handlöst för varandra. De är väldigt unga, Julia är bara 13 år. Genom hela pjäsen undersöker Shakespeare idén om vad kärlek är – dess mening, orsaker, inverkan, och mål – både positivt och negativt. I pjäsen ser vi många olika typer av kärlek och effekten den har på individer, familjer, vänskap och det bredare samhället i Verona. Romeo och Julia kan också ses som två radikala pionjärer som går emot sina stridande familjer. De är inte bara älskare utan de kämpar också för kärleken och att vara sann emot sig själv.

- Att bli kär innebär att förlora kontrollen lite, är det ett risktagande att bli kär?

- Är Romeo och Julia verkligen kära? Känner de egentligen varandra? Romeo fick först syn på Julia ungefär en timme eller två innan de bestämde sig för att gifta sig; de hade bara pratat med varandra i högst tio minuter. Var deras kärlek, som Julia sa, ”för överhastad, för orådig, för plötslig”? Kan kärlek vid första ögonkastet vara sann kärlek?

- Är Romeos och Julias handlande modigt, barnsligt eller obetänksamt? Hur utvecklas de under pjäsen? Är deras handlande realistiskt?

KONFLIKT

Konflikt, fiendeskap och krig är centrala teman i Romeo och Julia. Konflikten består främst mellan de två stridande familjerna Montague och Capulet. De två familjerna har lärt sig att hata varandra, och detta hat påverkar familjemedlemmarna och invånarna i Verona, som ofrivilligt blir en del av konflikten.

- Orsaken till varför Monatgues och Capulets hatar varandra förklaras aldrig. Varför tror du att Shakespeare har valt att inte berätta detta för oss? Vad tror du kan ha varit orsaken till att de började hata varandra?

- Vem är egentligen skyldig till alla dödsfall i pjäsen? Finns det en riktig hjälte eller skurk?

FAMILJ

Familjerna Montague och Capulet är trots sina likheter ärkefiender. De föraktar varandra och kämpar ständigt. Konflikten mellan de två familjerna framstår nästan som helt naturlig tills Romeo Montague och Juliet Capulet blir kära i varandra. Det är här som allt förändras. När Romeo och Julia dör ber båda familjerna om ursäkt för sitt beteende genom alla år och lovar att i fortsättningen hedra varandra och på så sätt minnas sina barns orättvisa dödsfall. Inom familjerna finns det relationer som bidrar till Romeo och Julias tragiska dödsfall, men i Shakespeares text beskrivs Romeo och Julia som ”Star-crossed lovers” – deras liv ligger i händerna på ödet, och deras död var alltså förutbestämd.

- Borde Julia ha kommit överens med sina föräldrar om att glömma Romeo och gifta sig med Paris? Är det rätt att trotsa sina föräldrar?

- Vad tror du skulle ha hänt om Romeo och Julia hade gått till sina föräldrar och förklarat sin kärlek och bett sina familjer att reda ut alla gamla oförrätter?

FÖRDJUPNINGTIPS

Böcker

Brontë, Emily, Svindlande Höjder

Fromm, Erich, Kärlekens konst 

Salihu, Diamant, Tills alla dör 

Shakespeare, William, Romeo och Julia

Söderberg, Hjalmar, Den allvarsamma leken

Filmer

Romeo och Julia i Sarajevo, regi John Zaritsky, 1994.

Romeo + Juliet, regi Baz Luhrmann, 1996.

Shakespeare in Love, regi John Madden, 1998.

West Side Story, regi Steven Spielberg, 2021.

 

DRAMAÖVNING – SPEGLANDE KÄNSLOR

I den här övningen står ni två och två, mitt emot varandra.

Den ena personen börjar genom att anta en känsla och tala gibberish (låtsasspråk). Man talar på ett sätt så att känslan framträder.

Den andra personen ska också tala på gibberish och ska försöka spegla den andres känsla, känsloläge. Försök att spegla så exakt som möjligt. Det måste inte vara exakt samma ord, se det istället som en dialog där man talar med varandra och säger olika saker i dialogen, fast på gibberish.

Personen som började känslan, ska gå över i olika känslor, personen som speglar ska hela tiden följa med och spegla de framträdande känslorna allt eftersom de ändras efterhand.

Två personer kysser varandra
Julia (Klara Hodell) och Romeo (Rasmus Savic) i en kyss efter det hemliga bröllopet. Foto Emmalisa Pauly

 

Relaterade föreställningar