publik i salong som tittar rakt fram, barn och vuxna blandat. Några skrattar andra tittar fokuserat. En del har papperskronor på huvudet.

Fördjupa upplevelsen efter ett teaterbesök

Det här materialet är till för dig med en klass som har varit och sett en föreställning på Malmö Stadsteater. Här hittar du tips och inspiration på upplägg och frågor för ett efterföljande samtal om upplevelsen. 

Att prata om en föreställning

Du som lärare och pedagog behöver aldrig känna att du måste veta mer om föreställningen än dina elever eller att du behöver försvara eller förklara de olika konstnärliga val som föreställningen består av. Det är din samtalsledande funktion som är viktig; att bjuda in till de olika tolkningar som kan finnas i gruppen, uppmuntra eleverna till att utgå från sig själva och sin egen upplevelse, påminna om att det inte finns något rätt eller fel och ställa frågor för att föra samtalet vidare.

Ni som sett en föreställning tillsammans har säkert upplevt den på olika sätt. Försök som utgångspunkt att vänta med värderingar och reflektera bortom huruvida det var en "bra" eller "dålig" föreställning. Här ger vi lite korta tips på övningar som ni kan göra tillsammans.

MINNESRUNDA

  • Sitt på stolar i en cirkel. Börja med att alla får fundera för sig själv vad man minns starkast från föreställningen. Det kan till exempel vara en karaktär, någon kostym den hade på sig, någon sak som fanns eller användes på scenen (rekvisita eller delar av en scenografi), ljud, ljus, färg eller form.
  • Sedan får alla i cirkeln ordet i tur och ordning där man en och en får säga en sak man minns från föreställningen. 
  • Man får gärna säga olika saker för att tillsammans få syn på så många olika delar av föreställningen som möjligt och skapa en bild av hur många olika intryck och minnesbilder en föreställning kan ge.

VAD HANDLADE DET OM?

Prata gärna förutsättningslöst med klassen om vad de upplever att föreställningen handlade om och vilka olika teman man tycker att föreställningen tog upp.  Påminn gärna om att det inte finns något rätt eller fel svar utan att alla har rätt till sin tolkning. Förslag på frågor att ha som utgångspunkt för diskussionen:

  • Vilka teman tycker du föreställningen berörde?
  • Vad fick föreställningen dig att tänka och känna? 
  • Vad tror ni att de som gjort föreställningen ville få oss att känna och tänka?
  • Fanns det något som du blev berörd av?
  • Fanns det något som var häftigt, läskigt, spännande eller roligt?
  • Fanns det något du inte ”förstod”?
  • Vilka tycker ni borde se föreställningen?

SCENRUMMET

Det är många som jobbar med en föreställning, men som inte själva står på scenen. Till exempel regissör, scenograf, kostym- och maskdesigner, ljusdesigner och ljuddesigner eller kompositör. Det finns alltså en tanke, avsikt, idé med allt vi ser och hör. Man har velat skapa vissa stämningar, känslor och bilder.

Låt först eleverna prata två och två om scenrummet och ta sedan upp frågorna i gruppen. Förslag på frågor att prata om:

  • Hur såg rummet ut?
  • Vad fanns det för objekt på scenen? Hur användes de?
  • Var och i vilken tid utspelade sig berättelsen? 
  • Rörde de sig mellan olika rum/miljöer? Hur skapades de olika miljöerna? 
  • Hur användes ljud, musik och ljus i föreställningen? Vilka olika rum och stämningar skapades?
  • Hur förstärkte musiken/ljudet det som hände på scen? 
  • Hur såg kostymerna ut?
  • Tycker ni att kostymerna passade till karaktärerna? Hur förstärkte kostymerna rollernas karaktärsdrag?
  • Utveckling av övningen: ”jag undrar varför/hur/om…” Låt eleverna fundera på något som de undrar efter att ha sett föreställningen. Det kan både vara frågor om föreställningens innehåll eller utformning. Tanken är inte att ni ska komma på några svar utan bara låta frågorna ta plats i rummet.

Nyfiken på att lära er mer om teaterns olika yrkesroller? Här kan ni gemensamt titta på filmer om flera av teaterns yrkesroller som utgångspunkt för vidare samtal 

Samtal med yngre barn

Låt barnen rita vad de minns mest från föreställningen. Sedan kan var och en få berätta om sin teckningar. Ett efterföljande samtal kan också utgå från frågor som:

  • Vilka fick vi träffa i föreställningen?
  • Var befann vi oss?
  • Vad hände?
  • Hur slutade det?

Samtal med äldre barn och unga

En teaterföreställning består inte bara av ord och skådespelarnas gestaltning, den är också fylld av metaforer, tecken och symboler som förstärker berättelsen. Fråga klassen vilka metaforer som fanns i föreställningen. Återigen, här finns det inte något rätt eller fel svar, var och en har rätt till sin egen tolkning.

Avslutningsvis kan ni reflektera över hur föreställningen landade hos var och en. En teaterupplevelse väcker i bästa fall tankar, frågor, känslor och åsikter som utgår från ens egna värderingar och ingångar till föreställningens innehåll. Därför kan det vara av stor betydelse att ge var och en möjlighet att reflektera över följande frågor, men att endast de som vill behöver dela med sig:

  • Vilka känslor väckte föreställningen hos dig?
  • Fanns det någon karaktär/händelse som du kände igen dig själv i? På vilket sätt?
  • Fanns det någon scen som du tyckte särskilt mycket om? Varför?
  • Fanns det någon scen som provocerade dig? Varför?
  • Om du fick göra om en scen, vilken skulle du välja och hur skulle du göra om den?

KORT ORDLISTA

SCENOGRAFI – scenrummet med väggar, möbler m.m.

KOSTYM – skådespelarnas och dansarnas kläder

REKVISITA - föremål som används av skådespelarna på scenen

MASK – skådespelarnas smink och frisyr

REGI – val av helhet och vad skådespelarna ska göra

KOMPOSITÖR – skapar musik

Fördjupande material

Här finns tips på fördjupande material om att prata om scenkonst (underlag till denna artikel är hämtat från dessa källor). 

Att öppna nya världar, Riksteatern. 

Att prata scenkonst, Anna Berg för Regionteater väst

Vill du ha hjälp med inramningen av ett kommande teaterbesök? Då tipsar vi om våra Teaterpaket, som är anpassade för att ansöka om Skapande skola-bidrag till. I ett Teaterpaket ingår förberedande workshop, ett teaterbesök och en efterföljande fördjupande workshop med fokus på eget skapande – allt planerat och lett av teaterns egna dramapedagoger. Hör av dig till oss om du är intresserad av att veta mer eller läs mer.  

Kontakt

Om du har några frågor efter ert besök, tveka inte att höra av dig till oss. Skicka ett mail till skola@malmostadsteater.se

Varmt välkomna tillbaka!