Föreställningsbild från En midsommarnattsdröm

En Midsommarnattsdröm - Lärarmaterial

Det här är lärarmaterial för föreställningen En midsommarnattsdröm som spelades under våren 2023 på Hippodromen. Här hittar du information om Shakespeare och teater på hans tid, beskrivningar om pjäsens handling och dess karaktärer, en intervju med regissören Sara Cronberg och en trailer från föreställningen. Du hittar även diskussionsfrågor och dramaövningar att jobba med efter besöket. Längst ner på sidan hittar du även massor av inspirationsmaterial i form av bland annat lästips, filmer och radioprogram. Om du vill veta mer om föreställningen kan du läsa om det i spelarkivet.

 

Vem var William Shakespeare?

William Shakespeare (1564–1616) är utan tvivel världslitteraturens mest kände och spelade dramatiker. Hans dramatiska produktion består av sammanlagt 37 pjäser. Mycket om Shakespeares liv är osäkert, men han föddes i Stratford-upon-Avon där hans far var köpman och senare borgmästare. Shakespeare gifte sig med Anne Hathaway, som var omkring åtta år äldre än honom. Vad man vet fick de tre barn, varav en pojke Hamneth, dog vid 11 års ålder. Shakespeare tillbringade mesta delen av sin tid hemifrån och verkade som både skådespelare och dramatiker i London. Han var en av initiativtagarna till byggandet av Globeteatern, som han också blev delägare i.

Under den första fasen i författarskapet skrev Shakespeare historiska krönikespel t ex Richard III, men också kärlekskomedier t ex Så tuktas en argbigga, Mycket väsen för ingenting, En midsommarnattsdröm och Trettondagsafton. Senare tillkom flera av hans tragedier: Romeo och Julia, Hamlet, Othello, Kung Lear och Macbeth. Mot slutet av sin karriär skrev Shakespeare ett antal sagospel, bl a Stormen. Under de sista åren av sitt liv var Shakespeare åter bosatt i sin födelsestad.

Målat porträtt av William Shakespeare.

 

Teater på Shakespeares tid

Innan Englands första teater, The Red Lion, byggdes i Londons utkanter 1567, för­de landets många teatertrupper en kring­flackande och osäker tillvaro – utlämnade till väder och vind, lokala makthavares nycker, stråtrövare och osäkra inkomster.

I London styrde protestantiska purita­ner som inte alls uppskattade teater. Det ansågs vara syndigt och man försökte därför stoppa det med alla medel. Teater­byggnaderna placerades vanligtvis utanför stadsgränsen, tillsammans med bordeller och värdshus av den värsta sorten, i en miljö där samhällets vanligtvis mer ljusskygga individer vistades.

Emellanåt tvingades teatrarna stänga ner på grund av den smittrisk de utgjorde. I Lon­don gick gränsen vid 40 dödsoffer per vecka i de regelbundet återkommande utbrotten av pest.

En teatertrupp satte upp ett tjugotal nya pjäser varje år, man stod på scen sex dagar i veckan, spelade vanligtvis olika pjäser varje dag, och hade inte mer än ett par dagar att repetera in en ny föreställ­ning. En föreställning framfördes sällan mer än några gånger per månad, och eftersom en skådespelare ofta hade flera roller i varje uppsättning var de tvungna att memorera enorma mängder text. Man förutsatte ock­så att skådespelarna även hade goda kun­skaper i sång, dans och fäktning.

Skåde­spelaryrket var dessutom förbjudet för kvinnor, så de manliga aktörerna skulle kunna anpassa röst och kroppsspråk till både manliga och kvinnliga karaktärer.

 

Bild över City of London som visar teatern The Globe till höger. Av Nicholas Visscher, år 1616.

 

VAD HANDLAR EN MIDSOMMARNATTSDRÖM OM?

Vad handlar den om?

En midsommarnattsdröm är en av Shakespeares mest älskade och spelade pjäser full av humor, underligheter, kärlek och spänning. Amanda Fromell är dramaturg och har bearbetat Shakespeares text till Malmö Stadsteaters iscensättning på Hippodromen. I den här filmen berättar hon allt du behöver veta om vad som händer i En midsommarnattsdröm.

 

KARAKTÄRERNA I PJÄSEN, VEM ÄR VEM?

Här följer en beskrivning av några av föreställningens huvudkaraktärer:

TESEUS är hertig av Aten och ska gifta sig med Hippolytia, amazonernas drottning.

HIPPOLYTIA är amazonernas drottning och krigsfånge i Aten. Hon tvingas gifta sig med hertigen, Teseus.

OBERON är alfernas kung och bestämmer över skogen. Han är ett magiskt väsen och har ett stormigt äktenskap med Titania, fullt av svartsjuka och maktkamp. Till sin hjälp har han sin tjänare Puck. Oberon spelas av Erik Olsson.

TITANIA är alfernas drottning och gift med Oberon. Hon vägrar ge efter för Oberon och som straff förtrollar han henne, så att hon blir kär i en åsna. Hon spelas av Cecilia Lindqvist.

DEMETRIUS är kär i Hermia. Hermias pappa har lovat att han ska få gifta sig med henne, men hon vill inte det eftersom hon är kär i Lysander. Han spelas av Erik Svedberg-Zelman.

LYSANDER är kär i Hermia och rymmer ut i skogen med henne så att de ska få gifta sig. Lysander spelas av Alfred Tobiasson.

HERMIA är kär i Lysander, men hennes pappa vill att hon istället gifter sig med Demetrius. Hon spelas av Klara Hodell.

HELENA är olyckligt kär i Demetrius och gör allt för att få honom att älska henne. Helena spelas av Linn Mildehav.

PUCK är en gammal gestalt i engelsk folktro och kallas också för Robin Goodfellow. I Shakespeares pjäs är det Puck som förtrollar alla kärleksparen. I vår bearbetning är han en slags ”game master” som sätter igång skådespelet, skapar kaos och skruvar till verkligheten. Han håller upp en skrattspegel åt människorna. Puck spelas av Karin Lithman.

NIKLAS BOTTEN är en av Hantverkarna som sätter upp ”en pjäs i pjäsen”. Han förvandlas till åsna av Puck, varpå Titania blir förälskad i honom. Han spelas av Johannes Wanselow.

Föreställningsbild ett drömspel

Helena (Linn Mildehav), och en sovande Hermia (Klara Hodell) i bakgrunden. Foto: Emmalisa Pauly

 

HANDLINGSBESKRIVNING

Här följer en beskrivning scen för scen så att du kan hänga med i föreställningens innehållsrika handling:

1) Puck sätter igång föreställningen.

2) Teseus har vunnit Hippolyta i krig och nu ska de snart gifta sig. Det är en spänd stämning. Egeus stormar in i rummet med sin unga dotter Hermia. Han vill att hon gifter sig med Demetrius. Hermia vill istället gifta sig med Lysander, som älskar henne. Helena däremot älskar Demetrius och är svartsjuk på sin väninna Hermia. Teseus säger att Hermia måste lyda sin far eller dö, alternativt gå i kloster.

3) Hermia och Lysander bestämmer sig för att rymma från Aten, till en plats där de kan gifta sig. De kommer överens om att de ska träffas i skogen. Helena får reda på deras plan och berättar det för Demetrius, som bestämmer sig för att följa efter. När de är på väg mot skogen ser de en spegling av sig själva, som de lämnar bakom sig.

4) Ett hantverkarsällskap bestående av Botten, Kvitten, Magerman, Snugg och Flöjt har samlats för att repetera en pjäs som ska spelas på Tesues och Hippolytas bröllopsfest. De kommer överens om att träffas i skogen för att repetera vidare, där ingen kan se vad de gör.

5) Oberon och Titania bråkar så mycket att hela naturen är ur balans. Oberon är svartsjuk på Titania och när Oberon försöker närma sig Titania, puttar hon bort honom. Oberon bestämmer sig för att han ska hämnas på Titania. Han ska förnedra henne genom att göra så att hon blir förälskad i ett djur.
 

6) Oberon berättar för Puck om en magisk blomma. Pressar man saften från blomman på ögonlocken på en som sover, blir personen vettlöst kär i den första den får syn på. Puck ger sig av för att hämta den magiska blomman.
 

7) Helena förföljer Demetrius ut i skogen. Hon förklarar sin kärlek till honom, men han avvisar henne. Oberon ser detta och ber Puck att ge Demetrius droppar från den magiska blomman så att han ska bli förälskad i Helena.

8) Titania kommer in och somnar på scen, med Ärtblommas hjälp. Oberon kommer in och ger Titania saft från den magiska blomman.

9) Hermia och Lysander kommer till skogen tillsammans och somnar en bit ifrån varandra. Puck ser dem och tror att Lysander är Demetrius. Han häller droppar från blomman på hans ögonlock. Strax därefter kommer Helena in och väcker Lysander, som genast blir kär i henne istället för Hermia. Helena tror att han driver med henne och springer därifrån. Hermia vaknar ensam och ger sig ut i skogen, på jakt efter Lysander.

10) Hantverkarna kommer ut i skogen och börjar repetera sin pjäs. De är oroliga för hur publiken ska reagera på lejon och mord och bestämmer sig för att berätta tydligt att allting bara är på låtsas. Puck får syn på dem och bestämmer sig för att spela ett spratt: han förvandlar Botten till en åsna och de andra flyr i skräck. Då vaknar Titania, ser Botten och blir våldsamt förälskad i honom. Hon beordrar Ärtblomma att föra honom till sin lövsal och de försvinner tillsammans djupare in i skogen.

Paus.

11) Puck berättar för Oberon om Titania och åsnan.

12) Hermia och Demetrius kommer in. Hermia anklagar Demetrius för Lysanders försvinnande. Demetrius försöker förföra Hermia, som avvisar honom och går.

13) Oberon upptäcker att Puck har gett kärleksdrycken till Lysander istället för till Demetrius, skäller ut Puck och säger åt honom att rätta till sitt misstag.

14) Puck ger Demetrius kärleksdrycken när han sover.

15) Lysander uppvaktar Helena, som blir arg och tror att han driver med henne.  Demetrius vaknar och blir genast förälskad i Helena. Helena tror att de gått samman för att driva med henne. Hermia kommer in och förstår inte varför Lysander plötsligt vill vara med Helena. Puck kommer in med dubbletter av ungdomarna och orkestrerar en mardrömsscen där Lysander och Demetrius slåss, Hermia desperat försöker få tillbaks Lysander och anklagar Helena för att ha tagit honom ifrån henne, och Helena och Hermia bråkar. Lysander och Demetrius går ut för att duellera. Helena springer iväg, Hermia springer efter.

16) Oberon är arg på Puck för att han förtrollat fel person och säger åt honom att ställa allt till rätta. Puck får ungdomarna att somna i skogen och löser förtrollningen från Lysander.

17) Titania och Botten har haft sex. Oberon ser hur lyckliga de är, blir svartsjuk och bryter förtrollningen. Titania är chockad över att ha varit tillsammans med en åsna och dansar iväg med Oberon.

18) Nästa morgon är Hippolyta, Teseus och Egeus ute på jakt i skogen. De hittar ungdomarna sovandes på marken och väcker dem. Lysander älskar nu åter sin Hermia, medan Demetrius fortsätter vara kär i Helena. Teseus säger att paren ska få gifta sig med varandra, samtidigt som han gifter sig med Hippolyta. De återvänder alla till Aten.

19) Botten återförenas med hantverkarna och de gör sig redo att spela för bröllopsgästerna.

20) Vi är tillbaka i Aten. Teseus och Hippolyta samt de unga paren har gift sig. Stämningen är lite spänd, de vet inte om allt som hände i skogen var verklighet eller dröm. Teseus ber hantverkarna spela upp sin pjäs.

21) Hantverkarna spelar upp pjäsen. När den är slut blir det musik och alla börjar dansa. Plötsligt kommer Puck in och avbryter musiken. Det är som att vakna upp ur en dröm, skamsna lämnar alla utom Puck scenen. Puck avslutar genom ett sista trolleri.

 

INTERVJU MED REGISSÖREN SARA CRONBERG

Regissören Sara Cronberg under en repetition av En midsommarnattsdröm på Hippodromen. Foto: Emmalisa Pauly

Vad var det som drog dig till En midsommarnattsdröm?

– Vi hade tidiga konstnärliga diskussioner kring de olika världarna som finns inom dramat – civilisationen som speglas i Aten och den mer djuriska, impulsstyrda världen som speglas i skogen. Jag var nyfiken på att undersöka vad som händer när vi löser upp civilisationens regler. Är det en befrielse eller urartar det till någonting farligt? Hur mycket kan vi tänja på reglerna innan vi börjar skada varandra?

Jag upplever att det inte finns en tydlig moral i Shakespeares text utan att det istället handlar om komplexa suggestioner. Och den komplexiteten är intressant, det blir svårt att ta ställning för det ena eller det andra. Allting grumlas om. Och vi har försökt att ta vara på det genom att inte erbjuda slutsatser utan istället ge publiken en möjlighet att forma sin egen mening. Det kräver en viss öppenhet och att arbeta mot en slags inbyggd konstnärlig vilja att sluta cirkeln.

Vad betyder skogen och hur har du valt att arbeta med den nya scenen?

– Skogen är en plats där allting blir osäkert, där andevärlden tar över och det händer saker som vi människor inte kan förstå oss på. Vi tog tidigt ett konstnärligt beslut att inte försöka imponera med en massa olika tekniska lösningar, utan istället förlita oss på skådespelarna och texten. Scenen bjöd in till ett slags rent berättande där kontakten med publiken kändes central. Därför har vi valt en sparsam scenografi och använder oss av väldigt lite rekvisita. Ljud och ljus är de enda tekniska inslagen och används för att skapa osynliga miljöer och väcka liv i fantasin.

En annan rolig sak som vi har bejakat är kraschen mellan hantverkarna och teaterns värld rent stilmässigt. Den magiska, vackra skogen är någonting som hantverkarna inte kan relatera till. På så sätt finns det olika stilar i samma föreställning, vilket också är inskrivet i dramat. Det tar fasta på någonting som kan hända i verkligheten på teatern när det konstnärliga teamet är helt inne i dramats värld och skapar någonting inom den specifika världen, som publiken sen kanske inte alls kan relatera till. Det gestaltar en intressant krock mellan konstnärlig estetik och verklighet.

Puck (Karin Lithman) är föreställningens game master och skapar kaos med allas känslor. Foto Emmalisa Pauly

Puck är en väldigt central del i din tolkning av pjäsen. Skulle du kunna berätta lite mer om vem han är?

– Jag var intresserad av att skapa en Puck med sadistiska drag, ett väsen som älskar att se hur människor vältrar sig i sitt känsloliv. Han håller upp en skrattspegel för människorna där karaktärer fördubblas och förvanskas och han njuter av att se hur galet vi beter oss. Hur förälskelse och makthunger kan driva oss till vansinne och hur ombytliga människor kan vara. Vi kan tro helt och fullt på någonting, för att sedan ändra oss och tro det motsatta. Därför kan man säga att det här är Pucks show, det är han som vrider verkligheten och tvingar människan att se sig själv i spegeln.

Det finns också en blinkning mot det förflutna som förenar det nya rummet med dess historia. Vid sekelskiftet spelades hypnos-shower på Hipp och i vår föreställning har Puck förmågan att sätta människor i trans. När gamla Stadsteatern invigdes, öppnade de också med att spela just En midsommarnattsdröm. Så det känns roligt att få ge liv igen åt en karaktär som har en egen speciell relation till Hippodromen.

 

TRAILER – EN MIDSOMMARNATTSDRÖM

I En midsommarnattsdröm välkomnar vi dig in en mardrömslik värld där ingenting är riktigt som du tror… Vad händer där de djuriska drifterna är som starkast och natten som mörkast? Kanske kommer du aldrig igen återvända som den person du var?

Trailern hittar du  här.

 

FRÅGOR KRING UPPSÄTTNINGEN

TEMA: KÄRLEK, SEX OCH MAKT

Kärlek kan betyda många olika saker, men ofta är det en stark och positiv känsla för någon. Kärlek mellan två vuxna personer eller två ungdomar innebär ofta att man längtar efter att vara med varandra, känner ömhet och gemenskap och sexuell åtrå. (ur ne.se)

Passion är ett ord för en mycket stark känsla, så stark att man knappast kan tänka och handla förnuftigt. Ett annat ord för samma sak är lidelse. Ofta handlar det om kärlek. En passionerad förälskelse undantränger allt annat och kan ha inslag av svartsjuka. (ur ne.se)

Svartsjuka en plågsam känsla av att inte vara lika omfattad av en persons kärlek, vänskap eller uppmärksamhet som någon annan. (ur ne.se)

 

Oberon (Erik Olsson) droppar trolldoms-saft i Titanias (Cecilia Lindqvist) ögon. Foto: Emmalisa Pauly

 

1. Fundera på hur de olika karaktärerna ser på kärleken. Kan du känna igen skildringen av kärlek trots att texten är skriven för länge sedan? Diskutera hur vi ser på kärlek idag.

2. Vad händer med oss när svartsjukan slår till? Ett talesätt lyder att “kärleken gör människan blind”, vad tror du det betyder?

3. Har du någon gång varit så kär att det gör ont? Har du upplevt svartsjuka?

- Det centrala temat i En midsommarnattsdröm är kärleken. Shakespeare har ofta den omöjliga kärleken som tema. De olika karaktärerna förhåller sig olika till kärleken. Helena har en romantisk syn på kärlek och inser inte att Demetrius kärlek för Hermia handlar om sociala ambitioner. Hermia längtar efter en trygg och ren kärlek tillsammans med Lysander. Oberon och Titanias kärlek är en gammal passion. Men passionen är fylld av maktspel och svartsjuka.

4. Titania förtrollas och förälskar sig i “den första hon ser när hon vaknar”. Är det en form av förnedring?

5. Är förhållandet mellan Titania och Botten ömsesidigt? Har de sex på lika villkor?

6. Finns det exempel på sexuellt maktutövande i föreställningen?

 

TEMA: I SKOGENS INRE

Regissören Sara Cronberg gör en psykoanalytisk tolkning av En midsommarnattsdröm utifrån att skogen i pjäsen inte är en riktig skog, utan att den symboliserar mörkret inom alla människor. När ungdomarna i pjäsen försvinner ut i skogen går de in i sitt eget mörker. Där händer det saker med dem själva och omgivningen som sätter deras verklighetsuppfattning på spel.

Läs gärna Henrik Ohlssons programtext I skogens skimrande dunkel:

 

Hermia (Klara Hodell) somnar i skogen och drömmer. Foto: Emmalisa Pauly

1. Hur är naturen, rent visuellt, i föreställningen? Hur används ljud och ljus i gestaltandet av skogen?

2. Vad händer med ungdomarna i skogen? Har de ändrat personlighet när de kommer tillbaka hem igen?

3. Fundera på scenen ”Hermias dröm”, hur tolkar du just den scenen?

 

TEMA: ANALYSERA EN KARAKTÄR

1. Hur upplever du rollfigurerna i En midsommarnattsdröm? Kan du identifiera dig med någon av dem?

2. Välj en karaktär och rita upp positiva och negativa egenskaper på var sin sida av en linje. Jämföra sedan med dina klasskompisar vilka likheter och olikheter ni hittat i karaktärernas egenskaper.

 

DRAMAÖVNINGAR

VÄRDERINGSÖVNING

Alla sitter i en ring på sina stolar. Läraren säger ett påstående. De som håller med om påståendet reser sig och flyttar till en annan stol, de som inte håller med sitter kvar på sin plats. Om bara en elev håller med, reser denna sig för att visa att den håller med, men kan sätta sig ner på sin egen stol. Sedan kan man fråga de som flyttat sig varför de tycker så, eller de som inte flyttat sig varför de inte håller med. Det är viktigt att understryka att alla elever ska tänka vad de själva tycker och inte flytta för att en kompis gör det och att det inte finns några rätt eller fel. Därför kan det vara bra att inte lärarna är med – den som säger påståenden kan sitta med i ringen men flyttar inte på sig och det är bra att förklara det.

Förslag på påståenden: Börja enkelt med – alla som tycker om glass, alla som har bruna ögon, alla som har blåa ögon, alla som har någon annan färg etc.

Led sedan in temat på pjäsen, till exempel: 

Kärleken gör människan tokig

Föräldrarna har alltid rätt 

Det är viktigt att min flickvän/pojkvän är snygg 

Vi är alla svartsjuka

 

Hantverkarna (Sanna Persson Halapi, Kerstin Andersson och Mikael Segerström) repeterar sin pjäs. Foto: Emmalisa Pauly

 

SPEGELÖVNING

Dela in eleverna två och två, en är A en är B. Varje par får två tändstickor var. De ställer sig mittemot varandra och ska balansera tändstickan mellan varandras pekfingrar. De ska nu vara varandras spegelbild. A börjar att leda rörelserna, sedan B. Och sedan kan de försöka utan att ha någon ledare. Se om de kan kopiera några av rörelserna ur pjäsen.

 

TIPS

LITTERATUR

Chbosky, Stephen, Wallflower, Gilla Böcker, 2013.

French, Marilyn, Manligt och kvinnligt i Shakespeares diktning, Askild & Kärnekull, 1982.

Hansson, Bob, Kärlek, hur fan gör man?: Bob Hansson frågar dom som vet, Månpocket, 2009.

Hägglund, Kent, William Shakespeare: En man för alla tider, Ordfront Förlag, 2006.

Shakespeare, William, En midsommarnattsdröm (i översättning av Göran O Eriksson), Ordfront, 2003.

 

ARTIKLAR

“Nya Hipp öppnar med Shakespeare-klassiker”, i Skånska Dagbladet 230222,

https://www.skd.se/2023-02-22/nya-hipp-oppnar-med-shakespeareklassiker-en-blinkning-till-malmos-teaterhistoria

 

“Vuxna vill att unga ska ägna sig åt ‘rätt’ sorts sexualitet”, i Dagens Nyheter 230227, 

https://www.dn.se/insidan/vuxna-vill-att-unga-ska-agna-sig-at-ratt-sorts-sexualitet/

 

“Om att öppna sina sinnen och skogsbada”, I Sveriges Radio 190916, 

https://sverigesradio.se/avsnitt/1358224
 

TV OCH FILM

Much Ado About nothing, regi Kenneth Branagh, 1993.

Romeo + Juliet, regi Baz Luhrmann, 1996.

Shakespeare in love, regi John Madden, 1998.

A Midsummer Night’s Dream, regi Michael Hoffman, 1999.

10 Things I Hate About You, regi Gil Junger, 1999.

The Tragedy of Macbeth, regi Joel cohen, 2021.

A Midsummer Night’s Dream, regi Sacha Bennet, 2022.

Willow, TV-serie, regi och koncept Jonathan Kasdan, 2022.

 

ROLLISTA OCH PRODUKTIONSUPPGIFTER

EN MIDSOMMARNATTSDRÖM Av William Shakespeare

Premiär på Hippodromen 24 februari 2023. Spelas t.o.m. 6 maj.

Översättning: Göran O. Eriksson

Bearbetning och regi: Sara Cronberg 

Bearbetning och dramaturgi: Amanda Fromell

Scenografi och kostym: Lizzie Clachan 

Ljus: Torben Lendorph

Komposition och ljud: Toni Dobrzanski

Koreografi: Ossi Niskala

Mask: Elisabeth Karlsson

 

ROLLISTA

HIPPOLYTA – Cecilia Lindqvist 

TESUES – Erik Olsson 

EGEUS – Simon Edenroth 

FILOSTRAT – Erik Borgeke

HERMIA – Klara Hodell

HELENA – Linn Mildehav 

DEMETRIUS – Erik Svedberg-Zelman 

LYSANDER – Alfred Tobiasson

TITANIA – Cecilia Lindqvist 

OBERON – Erik Olsson 

PUCK – Karin Lithman 

ÄRTBLOMMA – Erik Borgeke

NIKLAS BOTTEN – Johannes Wanselow 

YVONNE KVITTEN – Kerstin Andersson 

GUNBRITT FLÖJT – Sanna Persson Halapi 

LIAM SNUGG – Simon Edenroth 

ROBERT MAGERMAN – Mikael Segerström

UNDERSTUDY – Kajsa Ericsson

Medverkar gör också statister från Malmö latinskolas teaterprogram: Sam Andersson Flodström, Emil Borgström Johnson, Elvira Ravn, Alice Zeylon, Maximilian Reuterswärd, Esmeralda Söderholm Melén, Aron Gustavsson, Tim Håkansson, Selma McShane, Liam Strömstedt, Vera Sonesson, Emmy Minssen.

OBS! I föreställningen förekommer det starka ljud, blinkande ljus och rök. Röken är helt ofarlig.

Relaterade föreställningar