frågor & Svar

Tillgänglighet

Erbjuder ni textning av föreställningarna på Hippodromen?

Vi textar ibland våra föreställningar på svenska via en app som heter Thea. Dessa föreställningar är markerade med ett T i kalendern på hemsidan. Du kan ta del av textningen genom att använda din smartphone och egen surf. Ladda ner appen Thea gärna redan innan du kommer till teatern. OBS! Under säsongen 24/25 textas inga föreställningar.

Läs mer

Finns det rullstolsplatser på Studion?

Det finns en rullstolsplats på Studion, som ligger på plan 5. En anpassad hiss, som leder direkt in i Studion-foajén, finns in till vänster efter cafét när du kommer in på den inglasade innergården. 
För att boka rullstolsplats på Studion mailar du biljetter@malmostadsteater.se

Läs mer

Finns det rullstolsplatser på Intiman?

På Intiman finns en rullstolsplats. Bredvid platsen finns en plats för ledsagare. Platserna kan bokas via hemsidan eller via mail till biljetter@malmostadsteater.se.

Läs mer

Erbjuder ni syntolkning på Hippodromen?

Det gör vi! Föreställningsdatum som syntolkas är markerade med en syntolkningssymbol i kalendern på hemsidan. Biljetter till våra syntolkade föreställningar bokas senast 14 dagar i förväg via mail till biljetter@malmostadsteater.se.

Läs mer

Kan jag ta med en stödperson via Malmönyckeln eller motsvarande ledsagarkort?

Malmö Stadsteater är med i samarbetet Malmönyckeln – ett kort som ska underlätta för personer med funktionsnedsättningar att ta del av aktiviteter i samhället. 

Läs mer

Erbjuder ni hörhjälpmedel på Hippodromen?

Hippodromen är utrustad med ett trådlöst system för hörhjälpmedel. För att få tillgång till förstärkningen behöver du hämta ut en hörslinga i garderoben i foajén. 

Läs mer

Finns det rullstolsplatser på Hippodromen?

På Hippodromen finns två olika typer av platser för dig som använder rullstol eller permobil. Det finns två platser för manuell rullstol på övre parkett, samt en plats för permobil eller större rullstol på parkett. Vid samtliga platser finns ledsagarplats. Rullstolsplatserna på övre parkett nås via en hiss till vänster innanför entrén när du kommer in i foajén. Rullstolsplatser bokas via hemsidan eller via mail till biljetter@malmostadsteater.se.

Läs mer

Var hittar jag samlad information kring allt ert arbete med tillgänglighet?

Vi har samlat information om tillgänglighet på teatern på en egen sida.

LÄS MER

Frågor om biljetter och biljettköp

Vad händer med min biljett om jag blir sjuk?

Om du blir sjuk så maila till biljetter@malmostadsteater.se senast kl 12.00 samma dag så får du pengarna tillgodo att använda vid ett senare köp. Vänligen uppge bokningsnummer (som finns i bokningsbekräftelsen). Vi svarar dig inom tre vardagar. 

Det går också bra att själv boka om dina biljetter via ditt konto. Läs mer för att se video om hur du byter datum.

Läs mer

Kan jag lämna tillbaka köpta biljetter?

Nej, vi gör inte återköp på betalda biljetter däremot kan du själv byta datum via ditt konto online.

Läs mer

Jag har problem med att logga in på mitt konto, vad ska jag göra?

Börja med att rensa historiken i din webbläsare. Gå sedan in på www.malmostadsteater.se, gå till "Din sida" i menyn och logga in med ditt användarnamn och lösenord. 

Läs mer

Hur köper jag biljetter till Malmö Stadsteaters föreställningar?

Biljetter köper du enklast här på hemsidan. Du kan välja vad du vill boka och när antingen via KALENDER eller AKTUELLT. 

Läs mer

Jag har en rabattkod, hur använder jag den i samband med biljettköp?

Rabattkoder aktiveras på biljettypen Ordinarie. Precis i slutet, efter att du har loggat in och valt att betala, kommer du till översikten "FORTSÄTT OCH SLUTFÖR KÖPET" där du kan fylla i och aktivera rabattkoden. Tryck LÄS MER för att se bildbeskrivning.

Läs mer

Behöver jag skriva ut mina biljetter?

Nej, det går lika bra att visa upp biljetterna i mobilen - och samtidigt spara papper.

Läs mer

Hur köper jag ett presentkort på Malmö Stadsteater?

Presentkort köper du HÄR!

Hur kollar jag saldot på mitt presentkort?

Det är lätt som en plätt - gå HIT och fyll i presentkortsnumret.

Vanliga frågor

Vad händer om jag inte kommer i tid till föreställningen?

För publikens, skådespelarnas och din egen skull är det viktigt att komma i tid. Vi har bara i undantagsfall möjlighet att släppa in efter att föreställningen har börjat. Vi återbetalar inga biljetter på grund av sen ankomst som gör att du missar föreställningen.

Läs mer

Hur lång är föreställningen?

När vi vet hur lång en föreställning är lägger vi ut det på den aktuella föreställningssidan här på hemsidan.

Läs mer

Kan jag betala med kontanter på Malmö Stadsteater?

Nej, alla våra kassor är kontantfria. 

Läs mer

Måste jag stänga av min mobiltelefon under föreställningen?

All elektronisk utrustning som du har med dig, ska vara satt på ett läge så att det inte låter eller lyser, av hänsyn till övrig publik och de som står på scenen. 

Läs mer

Finns det garderob på Hippodromen?

I Hippodromens foajé finns en bemannad garderob som kostar 20 kr, men vill du hänga av dig dina ytterkläder kostnadsfritt finns också en obemannad garderob i källaren samt låsbara skåp för värdesaker. Det går också bra att ta med ytterkläder in i teatersalongen.

Får jag fotografera eller filma föreställningen?

Nej, av upphovsrättsliga skäl är all form av fotografering och ljudupptagning inte tillåten.

Läs mer

Får jag ta med mig ett småsyskon när jag ska besöka en föreställning med mitt barn?

All publik oavsett ålder måste ha en egen giltig biljett när de ska se våra föreställningar. 

Läs mer

Var hittar jag föreställningsprogram?

Du hittar alla våra föreställningsprogram, nedladdningsbara som pdf, här på vår hemsida under respektive pjäs.

Läs mer
Våra scener

Var ligger Hippodromen?

Entrén till Hippodromen ligger på Kalendegatan 12c. Här ligger även Studion, Ateljén och Caféet.

Läs mer

Var ligger Intiman?

Intiman ligger vackert beläget i Engelska Parken vid sidan av Malmö Opera. Adressen är Östra Rönneholmsvägen 22. 

Läs mer

Var ligger Studion?

Malmö Stadsteaters scen Studion hittar du via stora entrén till Malmö Stadsteater på Kalendegatan 12c. Studion ligger på våning 5 och nås via cafét. Hiss finns.

Läs mer

Hur reser jag med kollektivtrafik till Hippodromen?

Malmö Stadsteater, Hippodromen ligger ca 650 m gångväg från Malmö centralstation. Den närmaste busshållplatsen för stadsbussar är ”Djäknegatan”. Här kan du leta upp din resa: www.skanetrafiken.se/sok-resa

Läs mer

Vad händer när jag kommer till Anna Lindhs plats?

Anna Lindhs plats är startpunkten för vandringen Tears of Malmö. Sätt igång appen och lyssna på instruktionerna. Du kan inte starta din vandring förrän du är på plats.

Hur reser jag med kollektivtrafik till Intiman?

Den närmaste busshållplatsen för stadsbuss till vår scen Intiman är ”Malmö Opera” och från tågstationen Triangeln är det ca 500 meter gångavstånd. Här kan du leta upp din resa: www.skanetrafiken.se/sok-resa

Läs mer

Var kan jag parkera när jag ska till Intiman?

Bakom Intiman finns en stor parkeringsplats (vid Gamla Idrottsplatsen). Det finns också platser längs Carl Gustafs väg.

Läs mer

Var kan jag parkera när jag ska till Hippodromen?

Det finns två parkeringshus i närheten av Hippodromen – Petri P-hus och Caroli Parkering. I övrigt gäller gatuparkering i området. Utanför entrén på Kalendegatan 12c finns en parkeringsplats för rörelsehindrade.

Läs mer
Mat och dryck

Kan man boka bord i Teatercaféet eller foajén?

Nej, vi har ingen bordsbokning i caféet eller foajén, men om ni är ett större sällskap och har särskilda önskemål är ni välkomna att maila senast en vecka innan till cafe@malmostadsteater.se så återkommer vi och ser hur vi kan tillmötesgå era önskemål.

 

Läs mer

Har ni specialkost i Teatercaféet?

Ja, det finns glutenfria, mjölkfria och växtbaserade alternativ på menyn. Vi har också ett brett utbud och nötfria alternativ men vi är inte ett nötfritt café.

Läs mer

Får man ta med egen mat och dryck till Teatercaféet?

Nej, det är inte tillåtet att ha medhavd mat och dryck i caféet eller på teatern.

Serverar ni middag kvällstid i Teatercaféet?

Alla föreställningskvällar på Hippodromen och Studion erbjuder vi en varierande bistromeny med små och stora rätter.

Läs mer

Kan jag ta med mig hunden in på Teatercaféet?

Nej, tyvärr. Hundar är inte tillåtna i caféets lokaler. Ett undantag är ledsagarhundar.

Läs mer
Skapande skola

Hur söker min skola Skapande-skola bidrag?

Vill du söka bidrag för en skola inom Malmö stad så finner du aktuell information på skolornas intranät (Komin).

 

Läs mer

Vad är Skapande-skola bidrag?

Skapande skola är ett bidrag från Kulturrådet som man som skola kan söka till insatser för elever i åk F-9, som främjar elevens eget skapande.

Läs mer

När ska vi vara på plats?

Det är lagom att vara på plats 10-15 minuter innan föreställningen ska börja. 

Läs mer

Kan skolklasser äta medhavd matsäck hos er?

Alla lokaler är inte lämpliga för medhavd mat. Maila oss och fråga innan besöket på skola@malmostadsteater.se så att vi kan hjälpa till på bästa sätt.

Läs mer

Vad är skillnaden på att ha biljettpaket och att vara medlem?

Som biljettpaketsinnehavare har du köpt biljetter till en hel säsong och fått en mängdrabatt. Att vara medlem innebär att du får ett matigt medlemsbrev med fördjupande innehåll och erbjudanden. 


 

Läs mer